TOP

Hoe gaat het met WTG?*

Het Belgische vrouwenmodelabel WTG is in de afgelopen twee seizoenen flink gegroeid in het buitenland, vooral in Scandinavië. Maar hoe gaat het in Nederland? Textilia vroeg het de Nederlandse agent.

WTG bestaat uit de merken Who’s That Girl en Wow To Go! Wat is het verschil?

Gauke Tanja van Gauke Groep, sinds twee jaar de agent voor Nederland: “Who’s That Girl is wat jonger en kleurrijker. Een paar jaar geleden besloot WTG dat ze ook een iets volwassener doelgroep wilden bereiken. Wow To Go! is iets rustiger en eleganter. Het zijn twee aparte merken, met elk een eigen designer en een eigen stijl. Maar ze zijn nog niet strikt gescheiden in de verkoop, veel winkeliers kopen uit beide collecties.”

Zijn de merken even groot?

“In het begin was de collectie van Wow kleiner dan Who, maar nu zijn ze allebei even groot. Waar Who’s That Girl ophoudt en Wow To Go! begint is moeilijk te zeggen, die grens is niet zo strikt. Who’s That Girl! hangt soms ook bij kindermodewinkels, die hun omzet aanvullen met kleding  voor moeders. Wow To Go! is daar niet geschikt voor.”

Whos that girl ss15 1Whos that girl ss15 2 

Wat is kenmerkend aan de collecties?

“Beide merken zijn niet ‘middle of the road’, maar hebben duidelijk een onderscheidend handschrift. Veel modemerken en –retailers willen snel verkopen wat gisteren nog op de catwalks te zien was. Dus iedereen doet eigenlijk hetzelfde. WTG wil juist een doelgroep bereiken met een eigen stijl. Who’s That Girl en Wow To Go! haken natuurlijk ook op trends in, maar met een eigen gezicht en altijd in kleur.”

Hoe gaat het in Nederland?

“We hebben in Nederland in totaal ongeveer 80 verkooppunten voor beide lijnen samen. Afgelopen inkoopseizoen hebben we er 10 verkooppunten bij gekregen. Ik denk juist omdat winkeliers zich willen onderscheiden en niet meer hetzelfde willen aanbieden als de ketens en voorraadmerken die allemaal inzetten op dezelfde trenditems. Daar kun je de oorlog niet mee winnen. Ik denk dat onze klanten juist een doelgroep bedienen die de grote concerns en de modebladen links laten liggen. Terwijl ik op straat juist genoeg vrouwen zie in kleurrijke, vrolijke kleding.”

Wow to go ss15 (3)Wow to go ss15 (1) 

Wat is precies die doelgroep?

“Dat zijn niet de jonge meiden die je in de laatste trends in het uitgaanscircuit tegenkomt, maar wel de jonge moeders bij school. Je trekt een kleurig tricot jurkje met print niet aan als je naar een club gaat, maar wel als je in de weer bent met kinderen of werk. De jurkjes kosten €79,- tot €99,- in de winkel. Dat is best betaalbaar, maar geen prijs voor als je kleedgeld krijgt. Onze doelgroep heeft behoefte aan leuke winkels waar je koffie krijgt met een cupcake en op een vintage stoeltje zit.”

Zie je ruimte voor groei?

“We willen nog iets groeien, maar we zijn tevreden met 100 verkooppunten in Nederland. We willen de markt niet overvoeren en onze klanten beschermen tegen overkill. Onze klanten zijn juist winkeliers die een eigen gezicht laten zien, dat is hun bestaansrecht. Dan kunnen we niet overal gaan liggen.”

WTG werd in 2002 opgericht in Antwerpen door een  groepje vrienden met een zwak voor kleurrijke en originele mode. In 2006 openden ze een eerste eigen winkel in de Kammenstraat in Antwerpen. Momenteel heeft WTG zes eigen winkels in Amsterdam, Berlijn, Antwerpen Gent, Hasselt en Brugge. Daarnaast zijn er meer dan driehonderd verkooppunten in Europese winkels.