TOP

Hoe gaat het met Michael Barnaart van Bergen?

Ontwerper Michael Barnaart van Bergen besloot onlangs om zijn tijdelijke winkel in de Papenstraat in Den Haag pemanent te maken. Hoe gaat het met zijn merk?

Sinds wanneer?: “Mijn eerste show was op AIFW in januari 2008, de eerste ready-to-wear-collectie precies een jaar later ook op de AIFW en vanaf juli 2010 heb ik me gefocust op mijn knitwear-collectie. Ik merkte dat die stukken het beste verkochten en de collectie is ontzettend herkenbaar.”

Doelgroep?: “Het zijn veel vrouwen met een carrière die er graag representatief uit willen zien maar wel comfortabele kleding aan willen. Ook vinden ze het belangrijk dat de items gelimiteerd zijn. Met name de vrouwen uit de politiek vinden dat belangrijk. Ik had die klanten al online, maar omdat ik veel lokale media heb gehad toen ik een eigen winkel opende, weet dat type vrouw mij steeds meer te vinden. Ik krijg ook heel veel expats in mijn winkel, ik denk dat zij wel vijftig procent van mijn klantengroep uitmaken.”

Waar staat het merk voor?: “Dat vind ik altijd een beetje lastige vraag. Ik wil gewoon leuke jurken ontwerpen. Functioneel en elegant, zodat het ook echt wordt gedragen. Dat vind ik heel belangrijk, want dat is de bedoeling van kleding. Als je het niet draagt vind ik het zonde. Ik ben mede om die reden ook gestopt met couture.”

Winkelverkoopprijzen?: €150-€300, accessoires vanaf €20-€80

Hoe is het de afgelopen periode gegaan in de eigen winkel en online?: “Het ging best goed, januari was boven verwachting. Februari was wel stukken rustiger door de sneeuw. Maar als het zonnetjes schijnt trekt het direct weer aan. Ik merk dat online en offline elkaar goed aanvullen. Online klanten komen naar de winkel, maar er zijn ook klanten die iets in de winkel passen, twijfelen en het ‘s avonds alsnog online bestellen.”

Hoe hebben klanten gereageerd op de collectie?: “De zomercollectie komt in drie delen, dus ze hebben nog niet alles gezien. Maar wat er tot nu toe hangt wordt positief ontvangen. Ik heb wat meer met kleuren geëxperimenteerd, onlogische kleurcombinaties gemaakt en dat vinden ze heel leuk.”

De tijdelijke winkel is permanent geworden. Waarom heb je daarvoor gekozen?: “De reacties op de tijdelijke winkel waren boven verwachting. Ik kreeg de kans om boven de winkel te gaan wonen en er ook mijn atelier te vestigen. Het was altijd een droom van mij om alles in één pand te hebben, een modehuis te hebben. Dus toen die kans kwam, ben ik gaan rekenen en heb ik besloten om er een permanente winkel van te maken.”

Wat vindt je het moeilijkst aan retailen?: “In de winkel word je heel erg geconfronteerd met de wensen en opmerkingen van klanten en dat beïnvloedde mijn ontwerpgedrag. Je hoort waar klanten naar op zoek zijn en wat ze missen. Moet je daar nu direct iets mee moet doen of leg je de opmerkingen naast je neer? Daar moet ik nog voelsprieten voor ontwikkelen. Ik denk dat het in ieder geval het beste is om trouw te blijven aan je eigen signatuur.”

Zal jouw merk ooit weer verkrijgbaar zijn voor de multibrandwinkels?: “In 2009 maakte ik voor het eerst een ready-to-wear-collectie en toen merkte ik redelijk wat weerstand bij winkels. Nu hebben ze wel behoefte om in te kopen. Het zou voor mij wel een logische volgende stap zijn om aan andere winkels te gaan verkopen. Het lijkt me ook leuk en goed voor de naamsbekendheid van mijn merk. Maar dan moet mijn planning van de collecties en de uitleveringen wel eerst strakker worden.

Wat was de inspiratie voor winter 2012-2013?: “Ik zag ineens een boek van Fiep Westendorp. Met haar karakteristieke stijl in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan.”

Wat is de kracht van merk: “De kracht van mijn merk is de combinatie van herkenbaarheid, kleinschaligheid en draagbaarheid. De prijs probeer ik toegankelijk te houden, door goed zaken te doen met mijn leveranciers. Alles wordt in Nederland geproduceerd en ik ben heel trouw aan mijn fabrikanten, waardoor ik goede afspraken kan maken.”

Verkoopinformatie: www.michaelbarnaartvanbergen.com