TOP

Hoe gaat het met Dutchess?

Regelmatig neemt Textilia een vrouwenmodemerk onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?'. Dit keer spraken we met Gwen van den Assem, oprichter en designer van Dutchess.

Sinds wanneer: Dutchess is opgericht in 2005 door ontwerpster Gwen van den Assem. Het begon het met het exposeren van een experimentele collectie, waarna de collectie al snel meer draagbaar werd. Van den Assem: “Ik wilde items maken die vrouwen echt zouden aantrekken, en niet alleen mooie kleding ontwerpen die verder niet draagbaar is. Ik kon met Dutchess op de Modefabriek staan en zo waren er gelijk de eerste verkooppunten.”

Doelgroep: “De Dutchess-klant is een zelfbewuste ‘fashion forward’ vrouw die haar eigen stijl heeft. Ze houdt van een sobere, krachtige belijning met vernieuwende details, waardoor ze een ‘effortless statement’ maakt. Ook houdt ze van comfort, kwaliteit en luxe materialen.”

Waar staat het merk voor: “Ik maak vernieuwende collecties met een eigen karakter en oog voor detail met de nadruk op kwaliteit en tijdloosheid. Een kledingstuk moet veel langer meegaan dan één seizoen.”

Winkelverkoopprijzen: “Er zijn twee categorieën; het tricot en het zijde. De prijzen variëren van €169 voor een tricot jurkje tot €269 voor een zijden jurk, maar er zitten ook broekpakken van €349 en mohair jassen van €500 in de collectie.”

Bij wat voor soort winkel past Dutchess: “Dutchess wordt voornamelijk aan eigenzinnige winkeliers verkocht die een eigen koers varen. Die zich onderscheiden van de massa en kwaliteit waarderen.”

Wat is de kracht van het merk: “De kracht van het merk ligt vooral in het minimalistische karakter van het merk. De subtiele ontwerpen geven de dragers de ruimte om de individuele persoonlijkheid te onderstrepen. Het merk past zich dan ook moeiteloos aan; zowel aan diverse persoonlijkheden als aan verschillende gelegenheden en situaties.”

De verkoopperiode voor winter 2013-2014 is net gestart, hoe gaat het tot nu toe: “Het verkoopseizoen is laat van start gegaan, maar het gaat goed. In september is ons hoofdkantoor verhuisd naar de Van Nelle fabriek in Rotterdam, een hele inspirerende en verrassende locatie. Ook zijn we met een nieuwe showroom gestart in Milaan, dus dat is best spannend.”

Wat is de inspiratie voor winter 2013-2014: “Ik wilde voor winter 2013-14 een positieve, krachtige collectie maken. Ik heb dit keer de inspiratie gehaald uit de materialen. Het silhouet is vrij recht, maar de stoffen zijn daarentegen weer heel vrouwelijk. Met veel key-items, luxe stoffen en nu ook grove breisels.”

Wat zijn de key items: “Items met een wow!-factor in de nieuwe herfst-winter collectie zijn onder andere de ‘dandy coat’;  een aangenaam comfortabele, licht androgyne, rechte jas. Wollen pantalons, geïnspireerd op de klassieke herenpantalon. De mohair coat met een dun leren riempje en de gebreide items met de knoopsluitingen.”

Wat is je belangrijkste doel het komend seizoen: “Dat Dutchess meer wereldwijd wordt verkocht. Inmiddels hebben we, naast Nederland, verkooppunten in Engeland, Frankrijk, Egypte en Japan, daar mogen nog wel wat landen bij.”

Verkoopinformatie: www.dutch-ess.com