TOP

Hoe gaat het met Dutchess? [interview]*

Tien jaar geleden begon Gwen van den Assem haar jurkencollectie Dutchess. Inmiddels staat er een complete vrouwenmodecollectie met tijdloze items in luxe, maar comfortabele stoffen.

Wat had je voor ogen toen je begon met Dutchess?

Oprichter Gwen van den Assem: “Dutchess is ontstaan doordat ik bepaalde dingen miste in bestaande modecollecties. Ik heb de kunstacademie gedaan en werkte als styliste. Ik miste vooral een bepaalde stijl: comfortabele kleding in mooie, luxe stoffen. Daarom ben ik zelf een collectie gaan ontwerpen. De eerste collecties bestonden voornamelijk uit jurkjes. In de loop der jaren is dat uitgebreid met vesten, jumpsuits, tops, jassen en broeken.”

Zijn de jurkjes nog steeds de hoofdmoot?

“Inmiddels brengt Dutchess een volledige collectie. De jurken worden nog steeds goed verkocht, maar veel andere items ook. We zijn bijvoorbeeld redelijk bekend om de jumpsuits. Die verkopen heel goed. Ik heb ze in pure zijde en in zijde met stretch. Ook de jassen doen het goed, voor komende zomer hebben we een trenchcoat in denim die heel goed verkocht is en voor de winter een geruite mohair jas.”

Wat voor soort vrouwen kopen Dutchess?

“Van creatieve vrouwen tot zakenvrouwen. Maar ook hele jonge meiden vinden het leuk. Dutchess is niet aan leeftijd gebonden, maar eerder aan een bepaalde stijl. Comfort chic: je kunt het casual dragen, maar ook gekleed naar het werk of een feestje. Het zijn altijd vrouwen die van mooie stoffen houden. Ik richt me op het middenhoge prijssegment. Prijzen beginnen bij €139,- voor een jersey jurk tot €300,- voor een zijden jurk. Er zijn winkeliers die ervoor kiezen om alleen de betaalbare items van jersey in te kopen.”

Het materiaalgebruik is dus heel belangrijk…

“Qua stoffen en kleuren kies ik meestal voor tijdloos en sober. Vaak beperkt de collectie zich tot één print per seizoen, maar dan moet ik wel een print vinden die me echt aanspreekt. Ik heb een neus voor stoffen. Ik laat me inspireren op de stoffenbeurs Première Vision in Parijs. Ik koop de doeken zelf in, hoofdzakelijk bij Italiaanse fabrikanten. Ik gebruik geen biologische materialen, maar de productie is verantwoord. Alles wordt in Europa geproduceerd en ik weet dat dat allemaal in orde is.”

Geen fast fashion dus….

“We brengen twee collecties per jaar. De kleding gaat langer dan een seizoen mee, zowel in kwaliteit als in vorm. Het zijn sobere vormen die steeds terugkomen die zich onderscheiden in het luxe materiaalgebruik. Het zijn mooie basisstukken. Daarom is het merk ook zo geschikt voor verschillende type vrouwen en gelegenheden.”

Hoeveel verkooppunten zijn er?

“Er zijn in Nederland en België rond de 25 verkooppunten. Daarnaast wordt Dutchess verkocht in Tokio, Hong Kong, Milaan en Londen. Via Modefabriek en Tranoï in Parijs ben ik aan internationale klanten gekomen. Dat willen we graag uitbreiden. We hebben één verkooppunt in Duitsland en zijn hard op zoek naar een Duitse agent om daar voet aan de grond te krijgen. En een verkooppunt in New York is wel een droom.”

De Dutchess collectie voor zomer 2015:

Dutchess zomer 2015Dutchess zomer 2015Dutchess zomer 2015 Dutchess zomer 2015Dutchess zomer 2015Dutchess zomer 2015

De Dutchess collectie voor winter 2015/2016:

Dutchess winter 2015 2016Dutchess winter 2015 2016Dutchess winter 2015 2016Dutchess winter 2015 2016Dutchess winter 2015 2016Dutchess winter 2015 2016