TOP

Hoe gaat het met Braez? *

Het jaar 2014 was turbulent voor modemerk Braez na een faillissement en een supersnelle doorstart. Inmiddels weet het merk weer te groeien en zijn er 400 verkooppunten in 10 landen, meldt creatief directeur René van Huffel.

Is Braez weer helemaal terug?

René van Huffel, oprichter en creatief directeur van Braez: “We zijn nooit echt weg geweest. We hebben netjes alles uitgeleverd en zijn meteen doorgegaan. Het product heeft zichzelf inmiddels wel bewezen en veel van onze klanten zijn gebleven. Ik doe dit al bijna 18 jaar en daarin heb ik wel een netwerk opgebouwd van mensen die er vertrouwen in hebben. De afgelopen beurzen waren ook erg goed voor ons. Braez wordt toch vaak gezien als een zomers merk, dus de zomerbeurzen zijn sowieso altijd goed voor ons.”

Wat is er destijds fout gegaan?

“Ik noem het niet echt een fout. We deden alles zelf en waren te snel gegroeid. En toen kwam de crisis en vielen er klanten weg of betaalden hun rekeningen niet. Het financiële gedeelte is een vak apart. Al die financiële rompslomp had een negatief effect op de creativiteit. We gaan nu alleen nog maar doen waar we goed in zijn, en dat is collecties maken. En voor de rest werken we met de juiste partners. Onze producent in Turkije heeft het merk in 2014 overgenomen en voor de verkoop werken we alleen nog met distributeurs. Voor Nederland is dat Blosh.”

Hoeveel verkooppunten heeft Braez nu?

“We hebben 400 verkooppunten, waarvan 80 in Nederland. Daarnaast wordt Braez verkocht in Duitsland, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Spanje, Australië, Turkije en sinds kort in België en Engeland. We hebben nog steeds de twee winkels in Ibiza en er zijn in samenwerking met partners nu ook Braez-winkels in Berlijn en Antalya. Misschien dat we ooit weer een winkel openen in Nederland als die mogelijkheid voorbij komt.”

Is er collectiematig wat veranderd?

“Nee. Braez is nog steeds sexy, maar comfortabel. Ik geloof in wat ik doe en volg mijn gevoel. We werken met uitgesproken, kwalitatieve materialen als modal silk, cotton stilk en silk stretch. Allemaal garment died, wat zo herkenbaar is voor Braez. Door de intensievere samenwerking met de producent kunnen we daar nu ook stappen in nemen. Braez blijft een uniek merk met een eigen stijl. Daarom worden we internationaal ook snel opgepakt.”

Is de mannenlijn er nog?

“We verkopen nog steeds mannenmode, maar alleen in Spanje en Duitsland. Op de een of andere manier vind ik in andere landen niet de geschikte distributeur die daar zijn schouders onder wil zetten. Ook in Nederland niet. Maar de mannencollectie is er en mijn gevoel zegt dat daar nog veel potentie in zit.”

Waar wil je naartoe groeien?

“De distributeurs houden zich nu bezig met de groeistrategie, maar natuurlijk heb ik daar zelf ook ideeën over. Braez kan in Nederland wel 100 tot 125 klanten bedienen. Het directe contact met de winkelier mis ik overigens wel, maar via de distributeurs krijg ik gelukkig wel veel feedback over de collectie. Ook met de collectie heb ik een bepaalde groei in gedachten. In de toekomst willen we het aantal collecties bijvoorbeeld uitbreiden, dat is er nu nog één per seizoen. Maar alles stap voor stap.”

Braez 2015 (1)