TOP

Ben je een merkenbouwer of een outlethouder? [column]

Steeds meer winkelstraten hebben last van de komst van prijsvechters. Maar is dat wel de oplossing op de lange termijn? Marketingspecialist Wouter Munnichs stelt de vraag: ben je een merkenbouwer of een outlethouder?

‘Winkelstraten hebben het zwaar. Het retaillandschap is aan het veranderen. Dit heeft verschillende oorzaken; online verkopen nemen flink toe en het bombastische geweld waarmee de grote fast fashion ketens als Zara, H&M en de nieuwkomer op Nederlandse bodem Primark handelen. Mede hierdoor zie je veel mooie authentieke winkelpanden verloederen. Het aanzicht in de winkelstraten dus ook. En dat zorgt ervoor dat het winkelen niet bepaald leuker wordt.’

Merkenbouwer of outlethouder

‘Wat kan je hier nu aan doen? En hoe ga je hiermee om als retailer? Het is ook lastig en het gouden ei is hierover niet zomaar gelegd. Ik denk dat je je juist in deze tijden moeten onderscheiden, iets anders moet doen dan de rest. En maak het vooral leuker met een dosis fun. Maar het belangrijkste blijft nog steeds, ben je een merkenbouwer of outlethouder?’

‘Oftewel bouw je aan je winkel door met mooie, onderscheidende, rijke en duurzame producten te werken in je winkel? Of kies je ervoor om een prijsstunter met outlet handel te worden? Het lijkt er af en toe op of iedereen voor het laatste gaat. Maar dat lijkt mij een korte termijn strategie en niet hetgeen wat een winkelgebied nou zo aantrekkelijk maakt. En vooral niet waar je overlevingskansen liggen op langer termijn.’

Bouwen is vertrouwen

‘Door te ‘bouwen’ aan je merkenpakket, je service te optimaliseren in de winkel en actief ludieke events te organiseren zorg je ervoor dat je wordt gezien. Je valt op door je nek uit te steken. Je bent aan het bouwen aan je winkel. En juist dát geeft vertrouwen en levert uiteindelijk (meer) verkopen op. We willen toch immers allemaal bij een succesvolle winkel shoppen? Een winkel met aanzien. Een winkel met kennis. Een winkel waar je nog écht, bijna ouderwets tegenwoordig, geholpen wordt. Bouwen aan je winkel geeft vertrouwen!’

Outlethouder wordt niet ouder

‘De toekomst zal het leren maar ik geloof heilig in een winkel die staat voor kwaliteit, goede producten aanbieden, kennis is huis hebben (of anders inhuren bij een specialist) en met een dosis enthousiasme een winkel runnen. Simpelweg een pandje huren en die volduwen met oude handel (lees vaak oude rommel!) zal niet de winnaar zijn.’

‘Tenminste, ik denk niet dat we op de zoveelste prijsstunter zitten te wachten. Dat er iets moet veranderen in het retaillandschap daar ben ik het mee eens, maar de outlethouder die wordt in ieder geval niet ouder. Oftewel, outlets zijn niet de toekomst. Immers begint niemand een merk om uiteindelijk in een outlet te belanden.’

De hamvraag is dus: Ben je een merkenbouwer of een outlethouder?

Wouter Munnichs / wouter@long-john.nl

Wouter Munnichs  heeft ruim twintig jaar ervaring in de retail- en fashionbranche. Leerschool was Diesel Jeans, waar hij zes jaar heeft gewerkt. Daarna stond Munnichs aan de wieg van merken als LVIS (kindermode), Ontour en Red – Rag Shoes. Ook heeft hij bij diverse modebedrijven gewerkt als sales- en marketing manager. Munnichs is mede-eigenaar van lifestylemerk Butts and Shoulders. Hij is actief als freelance marketingspecialist voor denimmerken, winkels, events en beurzen. Ook heeft hij een dagelijkse inspiratieblog: www.long-john.nl