TOP

Nieuwe winkel: Elton Herenmode in Hoorn [interview] *

In het pand waar hij de kneepjes van het vak leerde, opende Elton Bos op 1 augustus zijn eigen mannenmodewinkel. Hoe onderscheidt hij zich van concurrenten?

Waarom wilde je graag een eigen mannenmodewinkel?

“Na vijf jaar bij Schutz Herenmode in Hoorn te hebben gewerkt, kwam ik in 2003 bij Cees Nieuwenhuizen terecht, die in dit pand zijn mannenmodewinkel runde. Hij heeft mij echt de kneepjes van het vak geleerd en de liefde voor mannenmode bijgebracht. Toen hij er in 2010 mee stopte, heb ik nog een aantal jaar bij Bryant Mode Experience gewerkt, maar die ging vorig jaar helaas failliet. Sollicitaties vielen daarna tegen en toen dacht ik: ‘ik ben 38 jaar, door de wol geverfd, met een enorm netwerk. Waarom begin ik niet voor mezelf?’ Zo gezegd, zo gedaan.”

Toch wel een risico.

“Dat viel wel mee, want ik had direct een paar investeerders die er wat in zagen. Geen banken, maar particuliere investeerders. Daarnaast werk en woon ik al sinds mijn 22-ste in Hoorn en voel ik de behoeftes van de klant feilloos aan. Ik durfde het dus wel aan.”

Hoe onderscheidt de winkel van andere mannenmodezaken in Hoorn en West-Friesland?

“In zekere zin wil ik het gedachtegoed van Cees voortzetten, maar dan in een iets jonger jasje. Net als Cees hou ik van mooie Italiaanse merken in het midden en hogere segment, maar ook van goede wijnen en lekker eten. Dat gevoel komt ook in de nieuwe winkel terug, alleen dan iets frisser.”

Kun je dat concreet maken?

“Qua interieur hebben we het hout vervangen door metallic elementen en er een moderne visgraatvloer ingelegd. Wat betreft de collectie probeer ik me echt te onderscheiden van de rest. Zo hebben wij als vierde in Nederland, na Oger, toestemming gekregen om het Milanese merk Eleventy te verkopen. Ook merken als Pal Zileri, Marina Yachting en Lubiam zijn slechts bij enkele winkels in Nederland verkrijgbaar en al helemaal niet in West-Friesland.”

Op welke klanten richt je je?

“Mannen die op zoek zijn naar kwaliteitskleding in het wat hogere segment, maar nog wel goed betaalbaar. De focus ligt op een smart casual look, waar je goed gekleed mee naar je werk kunt, maar daarna ook door naar een borrel of diner. Daarnaast wil ik ook mijn ervaring in maatwerk graag de ruimte geven, daarom hebben we ook een uitgebreide collectie maatwerk, startend bij 499 euro.”

Ben je actief op social media?

“Zeker, je kunt niet anders. Mijn vrouw is daar heel goed in, dus die heeft het op zich genomen. Na anderhalve dag hadden we al 650 likes op Facebook en een dag later meer dan 1000. Zonder al te veel moeite, dus dat gaat de goede kant op.”

De opening was vrij geruisloos. Waarom?

“Ik heb de opening bewust niet met een feest gevierd, omdat ik eerst rustig mijn draai wil vinden. Ergens eind september gaan we alsnog een mooie feestelijke opening organiseren. Ik heb zelf een tijd niet meer in de winkel gestaan, dus moet weer even wennen. Maar na twee dagen heb ik het gevoel al helemaal terug hoor. Het voelt niet eens als werken, ik bruis van de energie!”