TOP

Label to Watch: Mays & Rose [ interview] *

Het gevoel geven dat iedereen een held kan zijn, daar draait het sinds kort om bij Mays & Rose. Het merk wordt opnieuw gelanceerd voor zomer 2016, Sales Director Duncan Ramdas: “Ik vind het belangrijk dat er een verhaal verteld kan worden bij het product.”

Voor wie is Mays & Rose gemaakt?

 

Duncan Ramdas, Sales Director bij Mays & Rose: “Mays & Rose bestaat nu vijf jaar en is voor iemand met een mindset die jong is ingesteld. Het product dat we proberen neer te zetten is gevestigd in het midden-hoogsegment van jeans en eigenlijk ook de sneakerindustrie. We maken geen sneakers maar ik heb bij Mays & Rose een klant voor ogen die het traditionele beeld draagt: leren jas, wit T-shirt, jeans en sneakers.”

 

“Arma is ook een merk van moederbedrijf Arma Leder maar de mindset van de klant die we in Arma zoeken is meer volwassen. We zitten daarmee ook tussen andere merken. Waar we met Mays & Rose heel duidelijk op het jeanssegment doelen, is Arma veel meer gefocust op heren- en damesmode met een moderne twist.”

 

Jullie hebben het merk Mays & Rose opnieuw gelanceerd voor zomer 2016, waarom?

 

“Ik vind het belangrijk dat er een verhaal verteld kan worden bij het product. Ik ben vorig jaar bij de organisatie gekomen (na 17 jaar gewerkt te hebben voor G-Star) en ik ben meteen gaan kijken waar de namen Mays & Rose voor staan. Rex Mays en Mauri Rose bleken oude racecoureurs te zijn in de jaren ’30 en ’40. Zij waren toentertijd helden. Mays is gestorven in het harnas waardoor hij een grote cultstatus had en Rose heeft drie keer de Indy 500 gewonnen.”

 

“Ik ben hiermee een verhaal gaan bouwen. Iedereen heeft zijn eigen held, dat is een tijdloos gegeven en leer is ook een tijdloos product. Ik probeer daarom een tijdloos karakter toe te passen aan de collectie zodat je het altijd kan mixen met wat je in je kast hebt hangen.”

 

Wat voor veranderingen zijn er te zien in de collecties?

 

“Ik ben een mix gaan ontwikkelen in kwaliteiten om voor verrassing te zorgen. Bijvoorbeeld leer met neopreen maar ook leer met memory nylon (waterafstotende nylon). De collectie gaat van bomberjackets tot bikerjacks en army gerelateerd, voor zowel dames als heren. Het kwaliteitverschil en designverschil creëert het unieke beeld van Mays & Rose. De nieuwe weg die we inslaan wordt in december gelanceerd, met een prijsopbouw van € 179,- tot voor de heren € 449,- en voor de vrouwen € 399,-.”

  

Wat onderscheidt Mays & Rose van andere merken?

 

“Wij blijven dicht bij onszelf. De belangrijkste punten zijn voor ons zijn:
– Luxury: leer staat voor luxe

– Purity: puurheid want het eerste product dat ooit gedragen werd was leer

– Challenge: Mays en Rose waren racers en wij zijn dat ook

– Beslissend: de collectie is compact en bevat alleen de items die echt nodig zijn

– Ironisch: wij nemen onszelf enorm serieus met de kennis van leer maar er mag ook humor in zitten

– Onvoorspelbaar: bijvoorbeeld in de mix van materialen en de grenzen die we opzoeken.”

 

In hoeveel winkels ligt Mays & Rose?

 

“In 100 winkels maar er mogen er meer bij. Het midden-hoog jeanssegment heeft ongeveer 350 winkels, ik zou in 200 tot 250 daarvan willen liggen. Het moet een moderne jeanswinkel zijn zoals Coef in Nijmegen. Zelfstandige detaillisten die constant met hun organisatie bezig zijn en ons ook kunnen triggeren om het maximale uit onszelf te halen. We liggen ook bij filiaalbedrijven zoals Men at Work. Zij zoeken continu naar hoe zij consumenten kunnen enthousiasmeren en uit die informatie kunnen wij inspiratie halen.”

 

“Ik houd van de ondernemer die continu kijkt naar welke items goed zijn maar ook naar wat verbeterd kan worden naar de behoefte van de klant. Als dat samenspel er is, dan is het het type samenwerking dat ik zoek.”

 

Hoe gaat de inkoop te werk?

 

“Ik probeer een rode draad te creëren als we aan een nieuwe collectie beginnen. Dat zijn elementen die goed lopen uit de vorige collectie met een nieuw verhaal zodat je ook een stukje herkenning houdt. Wij brengen twee collecties per jaar, dat gaat met voororder maar er kan later ook nabesteld worden. Door het samenspel met retailers kunnen we onderzoeken waarin we moeten schakelen in voorraad. We calculeren een marge van 2.6.”

 

Zijn er verder nog veranderingen bij het merk?

 

“Ik ben continu aan het kijken naar veranderingen die functioneel kunnen zijn. Wat de volgende stap is weet ik nog niet maar het product leent zich er wel voor om er meer mee te doen dan alleen maar jassen.”

 

Waar moet Mays & Rose naartoe?

 

“Wij willen fans creëren, mensen die het merk met trots dragen en die een kwaliteit kopen waar ze lang plezier van hebben. Vanaf aankomend seizoen gaan we ook voor het eerst buiten Nederland en liggen we in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Andere landen mogen daar wat mij betreft aan toegevoegd worden.”