TOP

H&M transparant over leveranciers, & Other Stories en Van den Assem breiden uit en Famke Louise komt met kledinglijn

In het kader van transparantie kunnen klanten van H&M voortaan zien uit welke fabriek een kledingstuk komt. Verder openen & Other Stories en Van den Assem nieuwe winkels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 20 december.

H&M geeft openheid over leveranciers

H&M heeft een belangrijke stap gezet op het gebied van transparantie over de productieketen. Onder het kopje ‘duurzaamheid’ kunnen online shoppers voortaan bij elk item te zien in welk land en in welke fabriek het is gemaakt, inclusief adres. In de winkels kunnen consumenten gebruikmaken van een app om die informatie te achterhalen, schrijft De Standaard. We namen de proef op de som met een bruine teddyjas uit de wintercollectie; die is geproduceerd in door Zhejiang Tongli Clothing Co., Ltd in de Chinese stad Dongyang, een fabriek waar tussen de 1500 en 2000 mensen werken. Bij de andere merken van de H&M Group, zoals Cos en & Other Stories, is dit nieuwe beleid nog niet ingevoerd.

Non-profit organisaties zijn voorzichtig enthousiast, maar benadrukken dat er nog steeds veel is wat de consument niet weet. “Louter informatie delen over waar een kledingstuk wordt geproduceerd, garandeert geen betekenisvolle veranderingen in de werkomstandigheden in de fabriek”, zegt Aruna Kashyap van Human Rights Watch tegen De Standaard. “H&M is een voortrekker op het vlak van transparantie over hun leveranciers, en andere bedrijven zouden hun voorbeeld moeten volgen. Maar dat betekent niet dat ze op die manier een problematische industrie hebben gerepareerd.”

Beeld: www.hm.com

& Other Stories opent derde Nederlandse winkel

Nog meer nieuws van de H&M Group. & Other Stories, dat onderdeel is van het concern, opent een derde vestiging in Nederland aan de Venestraat 11-13 in Den Haag. De opening staat gepland voor voorjaar 2020, meldt de modeketen in een persbericht. Het nieuwe filiaal telt twee verdiepingen. & Other Stories heeft daarnaast ook vestigingen in Amsterdam en Utrecht.

Van den Assem strijkt neer in Den Bosch

Van den Assem bestaat in 2020 110 jaar. Het jubileumjaar wordt afgetrapt met een nieuwe winkel in Brabant, schrijft de Rotterdamse schoenenketen in een persbericht. Medio maart opent de retailer haar vijftiende filiaal aan de Pensmarkt 10 in Den Bosch, in het voormalige pand van Dungelmann Schoenen. De winkel heeft een oppervlakte van circa 340 vierkante meter en wordt daarmee een van de grotere filialen van het Rotterdamse familiebedrijf. Klanten kunnen hier straks terecht voor merken in het hogere segment, waaronder Floris van Bommel, Hogan, Magnanni, Peter Kaiser, Santoni, Tod’s en Unisa.

De geschiedenis van het Rotterdamse familiebedrijf gaat terug tot 1910, toen Lambertus van den Assem de eerste winkel op de Rotterdamse Kruiskade opende. Ruim 100 jaar later telt het bedrijf veertien winkels, waarvan de pop-up outlet in Utrecht de meest recente is. Berry van den Assem leidt het bedrijf als derde generatie, ondersteund door zijn broer Leo en zijn oudste zoon Joep.

Eigen modemerk voor rapper Famke Louise

Rapper en influencer Famke Louise komt met een eigen kledinglijn. FL by Famke wordt op 9 januari 2020 gelanceerd en zal ‘kleurrijk, opvallend en boordevol lef’ zijn. Dat meldt de artiest op instagram. Streamingdienst Videoland maakte de documentaire ‘Fashion Girl’ over de totstandkoming, die op dezelfde datum in première gaat. “Ik ken mijn volgers en doelgroep heel goed”, laat Famke Louise weten. “Hierdoor weet ik precies waarmee ik ze kan aanspreken en daar speel ik met mijn fashionlabel op in.”