TOP

Inretail lanceert Dag van de Winkelstraat

Brancheorganisatie Inretail introduceert een nieuw retailevenement, de Dag van de Winkelstraat. “We willen mensen nadrukkelijker laten ervaren wat de meerwaarde is van lokale retail.”

Inretail gaat volgend jaar een dag organiseren waarop ze aandacht vraagt voor de positie van de winkeliers bij zowel overheid als de consument. “We willen mensen nadrukkelijker laten ervaren wat de meerwaarde is van lokale retail”, zegt branchespecialist mode Edwin Belt.  De winkelstraat is volgens hem meer dan ‘een straat met winkels’. “Het heeft namelijk ook een sociaal-economisch doel en met zo’n dag willen we met name dat karakter benadrukken.” Inretail heeft het laatste weekend van september in 2020 op het oog voor de eerste editie.

Naar Belgisch voorbeeld 

België heeft al jaren zo’n retailevenement. Elk jaar in oktober vindt het ‘Weekend van de Klant’ plaats. Deelnemende winkeliers bedanken dan hun klanten voor hun trouw met evenementen zoals modeshows, winacties en winkelstraatfestivals. En tegelijkertijd vestigen ze zo de aandacht op de meerwaarde die ze hebben voor hun omgeving. Het wordt georganiseerd vanuit de overheid is samenwerking met branchevereniging Comeos en de UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers). Er doen ruim 100.000 zelfstandige ondernemers aan mee.

Gunstig klimaat 

Het klimaat voor zo’n actie is momenteel gunstig, zegt de branchespecialist. “Naast de Retailagenda en de initiatieven in het kader van het platform De Nieuwe Winkelstraat, zien we vaker dat ook lokale overheden activiteiten ontwikkelen om winkelgebieden aantrekkelijk te houden. Ook de datum is zorgvuldig gekozen zo aan start van een nieuw kwartaal, waardoor winkeliers er een full-price feestje van kunnen maken.”

Foto: www.flickr.com/Hindrik Sijens