TOP

Hete start voor 96ste editie van Pitti Uomo


De 96ste editie van de Pitti Immagine Uomo is op dinsdag 11 juni 2019 officieel van start gegaan. In het zonovergoten Florence showen ruim 1.200 merken hier tot en met 14 juni hun nieuwe zomercollecties voor 2020. Tegelijkertijd paraderen de Pitti ‘peacocks’ zonder problemen in de hitte op het centrale plein. De highlights van de openingsdag.

De Pitti Uomo viert dit jaar zijn dertigste verjaardag en kan wederom rekenen op een enorme belangstelling van merken, retailers en producenten. Hiervoor hebben ze in Fortezza da Basso ruim 60.000 vierkante meter tot hun beschikking. Van de ruim 1.200 exposanten, komen er bijna 550 uit het buitenland, waaronder ook Nederland. Zo staan Jupe by Jackie, J-B-J, Barts, Dstrezzed, Wahts, Welter Shelter en Petrol Industries.

20190611_151106

Het bezoek aan de Pitti komt pas tegen het einde van de ochtend echt op gang. Als de zon hoog aan de hemel staat en zorgt voor een verzengende hitte, loopt het echt vol. Een enkeling wappert de warmte weg met zijn eigen waaier, het gros zoekt geregeld verkoeling bij de airco’s in de beurshallen.

Karl Lagerfeld

Op deze 96ste editie heeft speciale aandacht voor Karl Lagerfeld die in februari overleed. Ter nagedachtenis hangen grote afbeeldingen van de ontwerper in het hart van het beursplein. Ook presenteert het merk de zomercollecties herenkleding, dameskleding, schoenen, brillen, denim en strandkleding.

20190611_150524

The Woolmark Company gebruikte deze dag om de samenwerking met het zeilteam Luna Rossa Prada Pirelli Team te presenteren. Hiermee wil het merk de sportieve en technische prestaties en kwaliteiten van wol onder de aandacht brengen, om zo te bewijzen dat het naast in fashion ook heel goed in de sport kan worden toegepast.

20190611_161959

Zomercollectie Moon Boot

In het jaar van zijn 50-jarig jubileum lanceert het van origine winterse label Moon Boot op de Pitti zijn allereerste lente/zomer schoenencollectie. Het merk heeft zichzelf uitgedaagd door een serie zomerse modellen te presenteren die zeker herkenbaar zijn aan het DNA van het merk.

20190611_145147 20190611_145154

Logo

Ook mannenmodemerk Joop kwam met een nieuwtje: op de capsulecollectie prijkt een vernieuwd logo waarbij de korenbloem meer grafisch is vormgegeven. Een sterker statement, zegt een woordvoerder, bedoeld om een jonger publiek aan te trekken.

20190611_121254

Het Duitse merk Closed presenteerde buiten de beurs om ’s avonds een collab met de hippe conceptstore en gelijknamige merk Societe Anonyme. De collectie bestaat uit mannen-en vrouwenkleding, schoenen en enkele accessoires.

Closed 1

De Pitti Uomo kan jaarlijks rekenen op zo’n 30.000 bezoekers waaronder ruim 19.000 inkopers. 8.400 Daarvan komen uit het buitenland. De belangrijkste buitenlandse markten zijn Japan, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Spanje, Turkije, Frankrijk, China, Zwitserland, Korea, Verenigde Staten, Rusland, België, Oostenrijk, Zweden.

De 96te editie van Pitti Uomo duurt nog tot en met vrijdag 14 juni. Houd de website en social media-kanalen van Textilia in de gaten voor meer nieuws vanuit Florence.