TOP

Hemdvoorhem.nl zet zich in voor milieu met retourbeleid [interview] *

Michiel Snoek richtte in 2010 de webwinkel Hemdvoorhem.nl op. Pakweg zes jaar later is de online mannenmodewinkel uitgegroeid tot de eerste Nederlandse webshop met een duurzaam retourbeleid.

Textilia sprak met Michiel Snoek, eigenaar van Hemdvoorhem.nl.

Hoe is Hemdvoorhem.nl ontstaan?

“Ik ben zes jaar geleden begonnen omdat ik zelf op zoek was naar overhemden met mouwlengte 7, maar die online niet kon vinden. Nu is er inmiddels veel aanbod, maar toen niet; je had alleen maatwerkoverhemden met die mouwlengte. Het eerste jaar had ik er nog een baan naast, maar heb die op een gegeven opgezegd om volledig voor mijn bedrijf te gaan. Het is pas echt serieus geworden toen ik een actie met Groupon deed: ik kreeg meer dan 1.500 orders, in die tijd erg veel. Achteraf bleek dat die actie mij meer geld heeft gekost dan opgeleverd, maar het maakte wel dat ik vertrouwen kreeg in de markt en besloot er helemaal voor te gaan. Sindsdien groeien we elk jaar met de markt mee en heb ik intussen zeven man personeel in dienst.”  

Wat maakt jullie anders dan andere online aanbieders?

“We focussen echt op online, op die manier kunnen we de juiste strategie bepalen en al onze energie richten op het vergroten van onze online markt. Daarnaast zijn wij de eerste webshop in Nederland met een duurzaam retourbeleid: elke klant kan tegelijkertijd met het retourneren van artikelen zijn of haar oude mobiele telefoon meesturen. We werken hiervoor samen met de Fair Gold Foundation, een stichting die oude elektronica verzamelt en ervoor zorgt dat de bruikbare onderdelen worden hergebruikt. De opbrengst hiervan gaat naar lokale partners die het regenwoud rondom de goudmijnen beschermen.”

En, doen mensen dat?

“Zeker, op dit moment zien we dat zo’n 60% van de retournerende klanten zijn mobieltje meestuurt. Ik moet er wel bij vermelden dat dit waarschijnlijk ook te maken heeft met het feit dat de klant die gebruikt maakt van deze mogelijkheid een cadeaubon van €10,- ontvangt. Maar het belangrijkste is dat het aanslaat, want als klanten toch een pakket gaan retourneren, kunnen ze net goed iets voor het milieu doen.”

Ik neem aan dat jullie tegelijkertijd de retouraantallen laag willen houden?

“Inderdaad; retouraantallen zijn voor elke online winkelier een heikel punt, maar laten we eerlijk zijn: je komt er niet onderuit. Wat wij vooral doen, is zodra we zien dat een klant dubbele maten heeft besteld, de klant nabellen om te vragen of de bestelling wel klopt. Vaak werkt dat erg goed; klanten stellen het contact erg op prijs en besluiten na ons advies toch maar één maat van elk product te bestellen. Het is best veel werk maar het is nog altijd veel minder werk dat het verwerken van retouren.”

Werken jullie ook op andere vlakken duurzaam?

“Ja, ik ben van mening dat duurzaam ondernemen echt iets is dat vanuit jezelf moet komen. Wij communiceren dit bijvoorbeeld ook niet zodanig naar buiten toe, maar ik overweeg wel in al mijn beslissingen het duurzaamheidsaspect. Zo maken we gebruik van gerecycled karton om onze producten in te versturen en kies ik voor personeel dat dichtbij ons kantoor woont, zodat ze op de fiets naar hun werk kunnen. Daarnaast hebben we een laadpaal voor elektronische auto’s voor de deur en scheiden we alle afval. Dat laatste moet van mij zo strikt, dat mijn personeel niet altijd even blij met me is, haha!”