TOP

Grenzeloos retailen: 5 trends voor de toekomst [onderzoek] *

Een winkel heeft meer kans op succes als de traditionele grenzen worden verlaagd. “Consumenten denken niet meer in sectoren maar in oplossingen”, stelt de Rabobank.

Winkeliers gaan en moeten mee met de tijd om het veranderend gedrag van de consument en de ontwikkelingen in de technologie bij te kunnen benen. De consument heeft meer keuzes doordat er meer producten op de markt komen maar heeft tegelijkertijd ook minder tijd door bijvoorbeeld social media. Ze worden dus selectief en zoeken naar plekken waar ze winkelen kunnen combineren met entertainment en gemak. Daarnaast maken nieuwe technologieën de brug tussen consument en winkelier kleiner.

Al deze ontwikkelingen leiden tot een grenzeloze retailwereld. “Consumenten denken niet meer in sectoren maar in oplossingen”, stelt de Rabobank in hun onderzoek ‘Retailing Beyond Borders, Fusion Retail’.  Nieuwe retailconcepten waarbij traditionele grenzen worden verlaagd hebben een grotere kans op succes. Het gaat dan niet alleen om de grenzen tussen branches maar ook om de scheidingslijn tussen online en offline.

1. Van goederen naar services

“We zien retailconcepten veranderen van het verkopen van goederen naar het verkopen van services”, laat Rabobank weten in het onderzoek. Dit kan winkeliers helpen omdat je je met services makkelijker kan onderscheiden dan met goederen en omdat services belangrijker zijn naarmate mensen ouder worden. Vooral bedrijven als Rituals (verkoopt de naam aan spabehandelingen) en Hema (heeft verschillende services waaronder verzekeringen) spelen hier goed op in.

2. Onbeperkt assortiment

Met de komst van het internet zijn er geen problemen meer rondom beperkte winkelruimte en gelimiteerde kennis. Daarnaast kunnen winkeliers op deze manier ook beter inspelen op de behoeftes van de consument. Dit vervaagt de grens tussen online en offline extra. Zo hebben Aktiesport en Perry Sport grote schermen in de fysieke winkel staan waarop het assortiment wordt weergegeven – ook de items die niet in de winkel te koop zijn. Consumenten kunnen deze artikelen bestellen en later in de winkel ophalen of naar huis laten versturen.

3. Combinatie retail, catering en services

Het uitbreiden van het assortiment door online te gaan en het aanbieden van services zijn een eerste stap naar grenzeloos retailen. Het gaat een stap verder als er ook een catering wordt ingeschakeld om de consument langer in de winkel te houden. La Place is hier een goed voorbeeld van maar ook Hutspot speelt op deze manier in op de consument.

4. Private label

Het verkopen van verschillende merken zal altijd iets zijn dat lastig is. Als winkelier ben jij niet de enige die het product of merk verkoopt en daardoor gaat de prijs tellen voor de consument. Het is daarom goed als winkeliers hun eigen merk oprichten en zo unieke producten verkopen die nergens anders te vergelijken zijn. Zo zijn H&M, Zara en Coolcat gegaan van retailer naar merk.

5. Nieuwe formules

Als je met je winkelformule niet meer kunt bouwen op het onderscheid in categorie en assortiment, moet er een ander terrein komen waarmee je je winkel onderscheidt van anderen. Dat kan volgens de Rabobank op drie vlakken: thema (zoals Il Sogno een Italiaans thema heeft), flexibiliteit (zoals Hutspot vaak het assortiment verandert) en gemak (zoals Outfittery kleding samenstelt en thuis bezorgt).