TOP

Hoe gaat het met Franzel Amsterdam?*

In plaats van een show tijdens Amsterdam Fashion Week koos streetwear-label Franzel Amsterdam dit seizoen voor de beurs Tranoï in Parijs. Heeft het iets opgeleverd?

Hoe gaat het met Franzel Amsterdam?

Eigenaar en ontwerper Eric Franzel: “Met Franzel gaat het goed, we krijgen steeds meer bekendheid en verkooppunten in het buitenland. We stonden onlangs op Tranoï in Parijs en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben er een paar mooie nieuwe verkooppunten in het buitenland bij. Welke dat zijn, daar kan ik nog geen uitspraken over doen. Maar het is heel positief om te zien dat internationaal meer kan.”

Wat bedoel je daarmee?

“Nederland is qua mode toch nog wat behouden, in het buitenland kan en mag meer. Dat zie je terug op een beurs als Tranoï en vind ik inspirerend.”

Franzel ss2015 

Waarom kozen jullie dit seizoen voor Parijs in plaats van Amsterdam Fashion Week?

“We hebben dit jaar bewust geen Amsterdam Fashion Week gedaan omdat het in conflict lag met Parijs, waar we graag wilden staan. Wel hebben we een collectie gemaakt met een letterlijke vertaling van streetwear. Tenten, tapijten, gordijnen en oude kledingstukken zijn verwerkt in een serie van jassen. Het resultaat zal binnenkort worden geëxposeerd.”

Voor mensen die Franzel niet kennen, wat voor soort merk is het en voor wie?

Franzel is een experimenteel straatmerk, dat helemaal in Amsterdam wordt ontworpen en geproduceerd. De kleding word niet voor een specifieke doelgroep gemaakt, maar voor liefhebbers van kleding met een verhaal. Dat verhaal wisselt ieder seizoen. Voor de zomercollectie van 2015 is het thema bijvoorbeeld ‘This is Not Art’, waarbij we de grenzen tussen mode en kunst verkennen.”

Zijn beurzen voor jullie belangrijker dan shows of events? Waarom?

“Alles is even belangrijk. Met een show vertel je het verhaal van je merk en op een beurs verkoop je dat verhaal.”

Zijn jullie nog op zoek naar verkooppunten in Nederland en zo ja, waar moeten deze aan voldoen?

“De winkels die Franzel verkopen zijn vaak hoogsegment winkels of winkels met een duidelijke design-visie. Naar dit soort winkels zijn wij altijd op zoek, mooie zaken waar mensen met passie kleding verkopen. Maar we verkopen ook een deel van onze collectie zelf online.”


Wat zijn verder de plannen voor de toekomst?

“Straatkleding steeds opnieuw uitvinden en experimenten uitvoeren op kleding gebied. En boven alles mensen blij maken met kleding.”