TOP

‘GO Fashion Fair kan groter groeien’

De eerste zelfstandige beurs in Nederland voor duurzame modelabels vond afgelopen weekend plaats in Het Scheepvaartsmuseum in Amsterdam. Ondanks de woorden ‘klein’ en ‘rustig’, die regelmatig vielen, zien de meesten er veel potentie in.

Zondag 26 januari en maandag 27 januari vertegenwoordigden ruim zeventig merken van over de hele wereld hun ecologische collectie in Het Scheepvaartmuseum. De Go Fashion Fair is georganiseerd door Green Orange Fashion, een internationaal platform voor duurzame modemerken.

Bij binnenkomst in een grote ruimte van Het Scheepvaartmuseum zijn allerlei stands opgesteld. Allemaal van hetzelfde witte karton met dezelfde witte displays. “Het is wel een beetje koud”, vertelt een bezoeker. Ze zit op een bankje aan de zijkant van een stand. Eigenlijk kwam ze niet voor Go Fashion Fair maar voor het museum. Nu ze er toch is heeft ze ook een rondje over de beurs gelopen.

Iedereen mag namelijk binnenlopen, inkopers maar ook bezoekers van het museum. “De sfeer is vriendelijk en open”, vertelt Esmee van Venrooij, marketing communicatie manager van Green Orange Fashion. “Echt allerlei landen zijn hier om hun collectie te presenteren. Het is interessant voor internationale merken om hier naartoe te komen omdat de markt voor duurzame mode in Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen redelijk groot is.”

Potentie
Doordat het de eerste keer is dat zo’n event wordt georganiseerd is het, zoals Van Venrooij vertelt, ‘voor velen even afwachten’ hoe de beurs verloopt. “Maar tot nu toe zijn we heel tevreden met de opkomst.” Robert Knoot, ceo van het merk Heaven Eleven, had meer inkopers verwacht. “Ik vind het hier vrij rustig. Heel veel kijkers. Klanten komen kijken, pakken een kaartje en lopen weer door. Zondag heb ik bijna helemaal geen praatjes gemaakt. Toch heeft het in de toekomst wel potentie maar binnen nu en twee jaar zal het denk ik niet heel groot gaat worden.”

Eigenaar van de online webshop Good Fibrations, Marloes de Beer, is het daarmee eens. “Deze beurs is natuurlijk nog minder bekend, dat merk je wel. De merken die ik zojuist heb gesproken zijn er niet blij mee dat het niet zo druk is. Maar ik denk dat het zeker groter kan worden. Hier staan een stuk of tachtig stands, bij Mint op Modefabriek zijn dat er maar rond de twintig.”

Ook inkoper Marie Hoedijk, verkoopster van Sari Fair Fashion in Langedijk, denkt dat Go Fashion Fair groter kan worden. “Hier heb je op kleine locatie heel veel te kijken. Het is heel overzichtelijk en het sfeertje is prima. Niet zo massaal als op Mint. Ik vind deze beurs zeker een aanrader. Het moet alleen nog groeien en ik denk dat dat wel kan. Mensen worden ook steeds bewuster.”

Mieke Liekens is agent van accessoiremerk Bliss. Zij vertelt dat ze het ook andere merken aanraadt hier een stand te nemen. “Je leert veel nieuwe mensen kennen, veel nieuwe agenten. Het is natuurlijk nog een nieuwe beurs dus het is allemaal even afwachten. Maar ik zou hier een volgende keer weer gaan staan en ik vind het een aanrader voor andere bedrijven.”

Verschil Mint
Eigenaar van de online webshop Good Fibrations, Marloes de Beer vertelt dat er wel verschillen zijn tussen Mint, het ecologische platform van Modefabriek, en Go Fashion Fair: “Mint is een onderdeel van een grotere beurs waardoor je meer kruisbestuivingen krijgt. Wat je veel ziet is dat inkopers die voor de reguliere merken komen de oversteek maken naar het Mint-onderdeel. Dat geeft een interessante wisselwerking die je hier niet hebt.” Maud van Beek staat bij een stand waar zes merken worden vertegenwoordigd, waaronder Muichic en From War To Peace. Zij ziet een positief contrast tussen Mint en de beurs van Green Orange Fashion.

“Over alles is nagedacht”, vertelt Van Beek. “Als je de tafels ziet, de displays die van karton zijn gemaakt, de tasjes, pennen. Het is allemaal ecologisch en het ademt dus allemaal één ding. Als je op Modefabriek bent dan heb je een ecologisch gedeelte en daarnaast ook allerlei commerciële merken. Dat verschil vind ik redelijk groot.”

Meggy van Houtum, eigenaar van Dutch Art & Design Salon, vindt Go Fashion Fair meer ecologisch en biologisch dan Mint. “Hier zijn veel kleinschalige labels en dat vind ik heel belangrijk. Juist het unieke, de exclusiviteit, van kleine labels. Die hebben we hier veel ontmoet.”

Hoewel er verschillen zijn is Van Venrooij blij met Modefabriek. “We vinden het fijn dat Modefabriek er is en dat zij ook aandacht besteden aan duurzame mode. Maar we vinden het ook belangrijk dat er een beurs op zichzelf is waar ecologische merken centraal staan zoals deze beurs van Green Orange Fashion.”

Hieronder een kleine indruk van Go Fashion Fair.

gofashionfair1 

gofashionfair2

gofashionfair3