TOP

GfK: kledinguitgaven stabiel in juni 2013

In de maand juni 2013 waren de bestedingen aan mode in Nederland gelijk aan die in juni 2012. Zowel het aantal gekochte stuks, als het gemiddeld besteed bedrag zijn gelijk gebleven.

Zelfstandige modezaken kwamen er in juni wel minder goed vanaf dan de overige aankoopkanalen, blijkt uit de cijfers van GfK Panel Services. De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn met 4% gedaald, terwijl de uitgaven bij de overige aankoopkanalen stabiel zijn gebleven (+1%).

Kwartaalcijfers

Ook in het tweede kwartaal van 2013 (april tot en met juni) bleven de bestedingen aan mode gelijk, zowel wat betreft het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag. Dit is het resultaat van een relatief goede april maand, een slechtere mei maand en een neutrale maand juni.

Eerste half jaar

In het jaar 2013 tot nu toe (januari tot en met juni) lopen de bestedingen aan mode 6% achter op vorig jaar. De bestedingen bij de zelfstandige modezaken lopen zelfs 11% achter, vooral door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is gestegen. De overige aankoopkanalen lopen 5% achter. De bestedingen aan mannenmode lopen met 8% het meest achter, daarna volgen vrouwenmode en kindermode met beide 6%. Bodyfashion loopt 5% achter.

Inretail-cijfers

Uit de cijfers van ondernemersorganisatie Inretail en GfK Panel Services blijkt dat de omzetten van de aangesloten modewinkels 4,8% achterlopen op de omzet in dezelfde periode vorig jaar. Het eerste halfjaar heeft het segment ondermode volgens deze cijfers met -5,9% de meeste omzet ingeleverd. Daarop volgen kindermode met -5,4% en damesmode met -5,3%. Herenmode verloor relatief het minst met -4,6% omzetachterstand op vorig jaar.

Verklaring verschil

Het verschil tussen de bestedings- en omzetcijfers wordt volgens GfK verklaard doordat de gegevens van twee verschillende bronnen afkomstig zijn. De cijfers van Inretail zijn gebaseerd op omzetinformatie van deelnemers van het retailerpanel, goed voor 45% van de totale markt. De bestedingscijfers zijn afkomstig van het consumentenpanel van 12.500 mensen. “Die twee kun je eigenlijk niet één op één vergelijken”,  zegt Jonneke Heins, research consultant Fashion & Retail bij GfK.