TOP

Gerlon opnieuw failliet, Bristol verkoopt vintage sneakers en Nederlanders bewuster van uitgaven

Modeketen Gerlon is voor de tweede keer failliet, Nederlanders zijn bewuster van hun uitgaven en gaan dit jaar minstens zoveel online winkelen als vorig jaar en luxe horlogemerken gaan diefstal tegen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 6 april.

Foto: VanHaren

VanHaren vernieuwt winkelconcept

Modeketen VanHaren rolt dit jaar een nieuw winkelconcept uit. Hiermee wil het ‘klanten een betere winkelervaring garanderen’. De keten legt in een persbericht uit dat het nieuwe winkelconcept een moderne uitstraling, een royaal ruimtegevoel, zachte kleurwerelden en veel ruimte voor sportartikelen inhoudt. Winkelen moet volgens Bristol voor bezoekers zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk zijn, door middel van veel aandacht voor de routing, beleving en gemak voor bezoekers.

Ook combineert vanHaren als omnichannelaanbieder het klassieke winkelen met een online shop en klantgerichte digitale diensten als ‘ship to home’. “Een ander hoogtepunt is de royale sportafdeling voor mannen en vrouwen, inclusief een uitnodigende sneakerwand en veel aandacht voor sportmerken als Nike, Adidas, Fila en Skechers”, meldt het persbericht. Eind maart en begin april werd het concept geïntroduceerd in Deventer en Spijkenisse, vrijdag opent het nieuwe filiaal in Hoofddorp en later dit jaar ondergaan nog twintig filialen een metamorfose.

Nederlanders bewuster van uitgaven: kwaliteit boven kwantiteit én prijs

Zeven op de tien Nederlandse consumenten gaan dit jaar minstens evenveel online shoppen als in 2022. Dit blijkt uit het Consumer Insights Report van Wunder, waarvoor het marketingperformancebedrijf 1.500 Nederlandse, Amerikaanse en Britse consumenten ondervroeg. Dat meldt De Ondernemer. De helft van de Nederlandse consumenten doet meer prijsvergelijkingen dan vorig jaar en bespaart een deel op luxeartikelen (40%), essentiële producten (31%) en niet-essentiële aankopen (43%).

Vooral de jongere generatie koopt bewuster. Van hen willen drie op de tien dit jaar meer bezuinigen, met luxe uitgaven als vakanties (50%) en niet-essentiële aankopen (55%) als absolute uitschieters. Een groot deel van de respondenten geeft aan de voorkeur te hebben voor kwaliteit boven kwantiteit (38%) en kwaliteit boven prijs (46%). Ook bij aankoop van luxeproducten is kwaliteit met 47 procent de belangrijkste factor, gevolgd door prijs (25%) en functionaliteit (18%). Nederlanders shoppen vooral elektronica (45%), kleding en schoenen (38%) en cosmetica (33%) online.

Gerlon opnieuw failliet, geen hoop op doorstart

Het Udense modebedrijf Gerlon is voor de tweede keer in het bijna 60-jarig bestaan failliet verklaard. Het AD meldt dat er volgens de curator ditmaal weinig kans is op een doorstart. Curator Jan Dingemans: “Die kans is niet reëel. Er zijn ontzettend veel partijen in de internationale textiel- en modebranche actief en de concurrentie is moordend. Er verkeren meerdere bedrijven in de branche in zwaar weer, ook afnemers van Gerlon.” De Bossche rechtbank verklaarde moederbedrijf C.A.G., dat internationaal opereert onder de naam Gerlon, vorige week failliet. De onderneming heeft vanwege de schuldenlast zelf het faillissement aangevraagd.

Dingemans heeft de 22 medewerkers van Gerlon inmiddels ontslag aangezegd. Het UWV zal hun loon over de opzegtermijn betalen, net als het eventuele achterstallige loon. Gerlon, dat private labels produceert, ging in 2012 ook al failliet nadat de eigenaren in opspraak raakten. De toenmalige top van het bedrijf zou volgens toenmalig curator Jan Stadig ten tijde van het eerste faillissement voor tonnen gefraudeerd hebben met valse facturen aan kredietverstrekker De Lage Landen.

Luxe horlogemerken bieden vervanging aan na diefstal

Horlogemerk Audemars Piguet en Zwitserse Richemont, waar merken als Cartier, Jaeger-LeCoultre en IWC onder vallen, gaan elk op hun eigen manier diefstal – en het bijbehorend leed – van hun horloges tegen. Dat meldt Quote woensdag. Audemars Piguet biedt slachtoffers van diefstal een nieuw exemplaar aan. Richemont lanceert een platform waarop de gestolen modellen geregistreerd moeten worden. Audemars Piguet dekt met de zogenaamde AP Coverage Service het risico van diefstal en functionele schade, zoals een beschadigde kast, band of uurwerk bij, wat het merk zelf omschrijft als ‘gevolg van externe factoren die plotseling en onverwacht optreden.’

De service van het merk geldt voor horloges die in 2022 en 2023 over de toonbank gingen in de eigen boetieks, officiële dealers en zogeheten AP-Houses. Hiervoor moeten consumenten het horloge registreren in hun persoonlijke account. Op Enquirus, het platform van Richemont, wordt informatie over horloges en sieraden gedeeld, zonder de identiteit van de klant bekend te maken. Jérôme Lambert, ceo van Richemont, hoopt dat het moeilijker wordt om gestolen horloges te verkopen als deze zijn geregistreerd.

Bristol verkoopt vintage sneakers

Vanaf 8 april kunnen klanten in de nieuwe Bristol-vestiging in Zaandam terecht voor tweedehands merksneakers van Wear. Met de samenwerking wil Bristol duurzame mode en sneakermerken zoals Nike en Adidas bereikbaar maken voor een grote groep consumenten. Elise Vanaudenhove, ceo van Bristol, zegt hierover: “Door onze samenwerking met Wear kunnen we iets heel unieks realiseren. Pre-loved sneakers zijn een van de duurzaamste keuzes als het op schoenen aankomt, want er hoeven geen nieuwe schoenen gemaakt te worden. Bovendien is de prijs van een paar Wear-sneakers voor een breed publiek toegankelijk: duurzaamheid die niet duur is dus. Dit project is een stap in de goede richting en dat we het samen met jonge, Nederlandse ondernemers kunnen doen, maakt het nóg mooier.” De sneakers kosten tussen de 29,95 en 59,95 euro. Ze zijn beschikbaar vanaf maat 36 t/m maat 46, volledig gereinigd en voorzien van een nieuwe binnenzool.