TOP

Inretail lanceert imagocampagne om jongeren warm te maken voor baan in detailhandel

Brancheorganisatie Inretail lanceert een social media-campagne om jongeren enthousiast te maken voor een baan in de detailhandel. Ook wordt er een tijdelijke banenwinkel geopend.

credit beeld: Ron Lachs via Pexels

Een baan in de detailhandel is niet populair onder jonge millenials en generatie Z. Om het imago van de branche te verbeteren en jongeren te inspireren om in een winkel te gaan werken, lanceert Inretail deze maand een social mediacampagne speciaal gericht op deze doelgroep. “Jongeren hebben een eenzijdig beeld bij het werk in onze branche”, aldus Jan Meerman, de directeur van de brancheorganisatie op de persbijeenkomst. “Met de campagne willen we laten zien dat er veel meer komt kijken bij het werken in de winkel, dan alleen in de winkel werken.” De campagne werd bedacht door employer branding bureau Mensch, in het verleden ook verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcampagne ‘Geschikt/Ongeschikt’ bij defensie.

Aantrekkingskracht

De social mediacampagne wordt juist nu uitgerold, omdat veel jongeren richting de zomer nadenken over hun toekomst en nieuwe wegen inslaan, aldus Inretail. De meerjarige imagocampagne focust in een later stadium ook op andere doelgroepen en is één van de agendapunten die de brancheorganisatie heeft opgesteld voor meer aantrekkingskracht van de sector, net als werk maken van de arbeidsvoorwaarden, samenwerking met het onderwijs en een  lobbyagenda gericht op de verantwoordelijkheid van de overheid.  

Uitstroom

Millenials en gen Z’ers zijn hard nodig om de groeiende personeelstekorten op te kunnen vangen in een sector waar de uitstroom nog altijd groter is dan de instroom. Meerman noemt de situatie zorgelijk en ziet het gebrek aan werknemers als grootste uitdaging voor de branche de komende vijf jaar. “Sommige winkeliers hebben een verloop van maar liefst 50 procent”, aldus Meerman. De brancheorganisatie heeft een strategische visie op de arbeidsmarkt uitgewerkt waarbij aandacht is voor werving, maar vooral ook voor behoud van personeel. “Ondernemers moeten de achterdeur dichtzetten en zorgen dat werknemers bij ze willen blijven.”

Tijdelijke banenwinkel

Naast de lancering van de social mediacampagne opent Inretail in juni de deuren van een tijdelijke banenwinkel aan de Korte Bisschopstraat in het centrum van Deventer. De banenwinkel is ontstaan door een samenwerking met onder andere de gemeente en de regionale opleidingen. Mensen die op zoek zijn naar een baan in de retail en mensen die al in de branche werken, kunnen de winkel binnenlopen voor informatie en deelname aan workshops. Het is de bedoeling dat de banenwinkel na zes weken naar een andere stad verhuist. Enschede en Venlo zijn al in het vizier.