TOP

Sem Bosveld: ‘Voor mijn achttiende verjaardag wil ik mijn merk in 1000 winkels hebben’

Sem Bosveld is met zijn 16 jaar jong voor een mode-ondernemer, maar heeft volwassen ambities met zijn streetwearlabel Infinity Benelux. “Voor mijn achttiende verjaardag wil ik mijn merk in 1000 winkels hebben liggen.”

Een modemerk ontwikkelen op je 15e is geen gewone stap. Sem Bosveld uit Utrecht – net geslaagd voor zijn mbo-diploma – wilde het dolgraag proberen. Met een vader in de modebranche – voormalig eigenaar van Urban Trends Trading, importeur van merken als Karl Kani, Pelle Pelle en agent van Front Runner – keek hij de kunst van het ondernemen af. Met dit verschil dat hij zelf een merk wilde creëren. “Ik wist al vroeg dat ik iets voor mezelf wilde”, zegt Bosveld. “Zelf bepalen wat je doet, hard werken aan je eigen merk en verantwoordelijk zijn voor de deals die je sluit. Dat lukt, getuige de vermelding in de selfmade-editie van magazine Quote met daarin de 100 succesvolste ondernemers onder de 40 jaar vorige maand. Overigens zonder dat mijn vader zich ermee heeft bemoeid. Ik doe dit helemaal zelf.”

Grote modehuizen

Infinity Benelux ziet na een jaar van vooronderzoek in april 2019 het licht. Het is een uniseks streetwearlabel dat bestaat uit bovenstukken, zoals hoodies, T-shirts, sweaters en longsleeves. De designs zijn geïnspireerd op de collecties van grote modehuizen als Chanel en Louis Vuitton. Bosveld ontwerpt de collecties zelf. Aanvankelijk besteedde hij dat uit, maar toen zijn ontwerper met verlof ging, pakte hij dat zelf op. “Dat is de reden dat ik dit merk gestart ben, en het is ‘t leukste van het modevak; ontwerpen, samples laten maken en de collectie verder ontwikkelen.” Een opleiding daarvoor heeft hij niet, dat heeft hij zichzelf aangeleerd. “Inspiratie haal ik uit winkels en van internet. Ik volg de modeshows op Youtube. Drie weken geleden kwamen de nieuwe catwalkshows voor de winter los, dan druk ik achter elkaar op refresh.”

Oversized

Met Infinity Benelux wil Bosveld zich onderscheiden door het anders te doen dan dat het actuele modebeeld laat zien. “Een luxe streetwearcollectie, maar dan net even een stapje verder in de mode. Voor komende winter bijvoorbeeld zie je veel bordeaux rood en feloranje. Ik verwerk dat, maar breng tegelijkertijd totaal andere kleuren zoals lichtblauw en lichtroze. Kleuren die je in de zomer zou zien, maar die ik nu in de winter ga inzetten. En de modellen zijn altijd een beetje oversized, dat blijft zo. Een T-shirt van Infinity in een vrouwenmaat, is Infinity niet meer.”

Influencers

Het label komt jaarlijks met een zomer – en wintercollectie met daartussen elke twee maanden een drop. Negentig procent van de productie vindt in Pakistan plaats. Voor de promotie werkt Bosveld samen met influencers, vertelt hij. De nieuwste collab is met Netflix-serie Outer Banks, waarvan hij twee acteurs gaat kleden. Bosveld verkoopt zijn kleding online en focust zich momenteel op het uitbreiden van fysieke en online verkooppunten. Momenteel is hij met tien partijen in gesprek. “Ik heb in mijn eerste jaar 600 producten mogen verkopen, op basis daarvan kan ik tevreden zijn. Ik heb geleerd dat je je nooit te diep in je keuken moet laten kijken, dus ik deel niet teveel getallen, maar het merk is winstgevend.”

Multibrandstores

Het doel van de jonge ondernemer is om het merk voor zijn achttiende in 1000 winkels te verkopen, zowel online als fysiek. Hij richt zich op multibrandstores die luxe streetwear verkopen. “We moeten bij de merken passen die in winkels liggen. Daily Fresh in Nijmegen bijvoorbeeld, en Coef. En de Bijenkorf, dat is er eentje voor de bucketlist.”

Onderweg

Fysieke winkels zijn voor de ontwikkeling van zijn merk belangrijk, zegt hij. “Als Infinity bij winkeliers ligt tussen merken als In Gold We Trust en Daily Paper, is dat goed voor de naamsbekendheid en de uitstraling. Het merk zit misschien nog niet op dat niveau dat retailers het snel willen hebben, maar we zijn onderweg. We komen over maand met een nóg betere kwaliteit stof. Daar blijven we aan werken, voortdurend zoeken naar het beste. Regelmatig knip ik stof van items van high end merken en stuur die naar onze fabriek om hetzelfde te zoeken. Een collectie die is gemaakt van een goede kwaliteit is voor een retailer ook een reden om een merk binnen te halen.”