TOP

‘Jongeren willen authentieke kledingmerken’

Nederlandse streetwearlabels als Patta, Daily Paper en Clan de Banlieue zitten in de lift. In een nieuwe documentaire in de Videoland reeks ‘Dit Is Nederland’ gaat onder anderen Textilia’s trendwatcher Mehtap Gungormez in op dit onderwerp. “Het gemeenschapsgevoel komt terug met deze mode.”

Hoe skinny is de broek dit seizoen? Valt de rok boven de knie of er net overheen? En wat wordt de kleur van dit voorjaar? Waar dit soort zaken voorheen werd bepaald door grote modehuizen en gezaghebbende modejournalisten, slaan nu Nederlandse streetwear merken als Patta, Clan de Banlieue, Daily Paper en Permanent de maat aan. Kanye West draagt Patta, Lil  Baby houdt van Daily Paper, Gigi Hadid loopt op Filling Pieces en honderden jongeren bij de nieuwe drop van Clan de Banlieue.

Vercasualisering

Hoe kan het dat die labels de stijl van de mode kunnen bepalen? Het antwoord op die vraag geven de oprichters in de documentaire. Ook modejournalist en Textilia’s trendwatcher Mehtap Gungormez laat haar licht schijnen over het fenomeen. Volgens haar zijn er verschillende verklaringen voor. “Het heeft onder meer te maken met de vercasualisering van de mode, die wel al jaren gaande is”, vertelt ze. “Mensen reizen meer en willen comfortabele kleding en schoenen dragen, ook vrouwen. Zij lopen amper nog op hakken. In de tijd van de crisis, toen dit ontstond, was het makkelijker om je garderobe te updaten met een T-shirt of een paar sneakers dan met een hele nieuwe outfit. Ook dat speelt mee.”

Community

“Een andere reden is dat al die jongeren, maar inmiddels ook ouderen, niet meer in de gewone marketingstrategieën trappen”, gaat Gungormez verder. “Die willen authentieke, echte merken.  Daily Paper en Clan de Banlieue bijvoorbeeld zijn vanaf de straat begonnen, met een kleine productie. Zonder mode-opleiding, maar gedreven vanuit een passie. Ze zijn geleidelijk aan groter geworden doordat het community-gevoel in hun DNA zit. Dat merk je aan hoe ze onderling met elkaar omgaan. De jongens van die merken kennen elkaar, appen en geven elkaar adviezen. Edson Sabajo van Patta zei het zo: ‘De taart is groot genoeg, er is voor iedereen’. Ze zijn niet bang voor concurrentie.”

Connectie

Dat community-gevoel speelt ook bij klanten, zegt Gungormez. “Veel jongens dragen zelfde trui met hetzelfde logo waarmee ze kunnen aangeven dat ze bij elkaar en dat merk horen. Een van de klanten van Clan de Banlieue zei: ‘Mijn vrienden dragen het ook, zo hebben we een connectie’. En via social media staan ze ook direct in contact met die merken. Het gevoel van ergens bij horen, dat gemeenschapsgevoel, missen heel veel jongeren en dat komt wel terug in deze mode.”

Info: De docu ‘Streetwear’ is te zien bij Videoland.