TOP

Doorstart voor Sneakers, Amazon meeste waardevolle merk ter wereld, Blokker-eigenaar wil Hema nog steeds overnemen

Schoenenketen Sneakers maakt een doorstart, Amazon is het meeste waardevolle merk ter wereld en Blokker-topman Michiel Witteveen wil nog steeds Hema overnemen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 1 juli.

Amazon meeste waardevolle merk ter wereld

Webwinkel Amazon behoudt zijn status als het meeste waardevolle merk ter wereld, zo blijkt dinsdag uit het jaarlijkse overzicht van pr-bedrijf WPP en dataconsultancy Kantar waar Nu.nl over schrijft. De merkwaarde nam met bijna een derde toe tot 415,9 miljard dollar (371 miljard euro). Amazon spint garen bij het grote aantal bestellingen wereldwijd tijdens de lockdowns. Op de tweede plek staat evenals in 2019 Apple met een waarde van 352,2 miljard dollar. Microsoft wordt ingeschat op 326,5 miljard dollar en neemt de derde plek van Google over. Ook Google profiteert van de coronacrisis omdat er veelvuldig gebruik werd gemaakt van Microsoft Teams voor thuisoverleg. Verder staan in de top tien: Visa, webwinkel Alibaba, het Chinese technologiebedrijf Tencent, Facebook, McDonald’s en MasterCard.

Doorstart voor Sneakers

Schoenenketen Sneakers maakt een doorstart. Dat bevestigt curator Job Molkenboer aan Retailnews. De schoenenketen blijft eigendom van de voormalige eigenaar, 3-A Holding bv, een ander bedrijf van Erik Achten. Achten had eerder het failliet verklaarde Sneakers Concept en Sneakers Stores in bezit. Onder de doorstart vallen de webshop en de 22 franchisevestigingen. De 25 eigen winkels van Sneakers vallen buiten de doorstart en blijven daarom dicht, laat Molkenboer weten. De sneakerketen werd op dinsdag 16 juni failliet verklaard door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. De keten zou al langer kwakkelen, en de coronacrisis gaf het laatste zetje. Sneakers moest de fysieke winkels tijdelijk sluiten en zag in die periode nauwelijks omzet binnenkomen.

Vier miljoen gebruikers voor United Wardrobe

Het platform United Wardrobe heeft vier miljoen gebruikers bereikt, meldt het bedrijf in een persbericht. Via de app wordt tweedehands kleding gekocht en verkocht. United Wardrobe is in 2014 opgericht door drie studenten van de Universiteit van Wageningen. Inmiddels werken er 40 mensen bij United Wardrobe, is het bedrijf actief in zowel Nederland als België, Duitsland en Frankrijk en heeft het tweedehands kleding beschikbaar voor de hele familie. In de afgelopen jaren heeft het platform 4 miljoen tweedehands modefanaten samengebracht die meer dan 15 miljoen producten van alle stijlen en maten hebben toegevoegd aan het platform.

Ook Eerste Kamer stemt in met nieuwe franchisewet

In navolging van de Tweede Kamer is de Eerste Kamer unaniem akkoord gegaan met de nieuwe franchisewet, is te lezen op onder meer Retailtrends. De wet moet franchisers meer bescherming bieden. De wet zorgt ervoor dat franchisenemers beter worden geïnformeerd over ontwikkelingen rondom de franchiseformule. Daarnaast krijgen ze meer zeggenschap. Staatssecretaris Mona Keijzer wil de wet per 1 januari 2021 in laten gaan. Daarvoor zijn nu geen belemmeringen meer, zegt het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandig retailondernemers en franchisenemers.

Blokker-eigenaar wil Hema nog steeds overnemen

Blokker-topman Michiel Witteveen wil nog steeds Hema overnemen, zo heeft hij onder meer laten weten in een gesprek met het FD. Het moederbedrijf van Blokker, Mirage Retail Group, deed twee weken geleden een bod op Hema toen de warenhuisketen in handen dreigde te vallen van de schuldeisers. “Ik zou het zonde vinden als Hema in handen valt van mensen die geen Hema-hart hebben”, zei hij nadien tegen het FD. Nu laat de ceo weten nog steeds interesse te hebben en heeft naar eigen zeggen een ‘gedegen bod’ neergelegd.