TOP

Fjällräven opent in Amsterdam, Susan Bijl doneert en Patagonia-oprichter wint prijs

Fjällräven heeft een tweede winkel in Amsterdam erbij. Verder steunt Susan Bijl de Plastic Soup Foundation en ontvangt Patagonia-oprichter Chouinard een belangrijke Britse modeprijs. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 5 december.

Foto: Susan Bijl x Experimental Jetset

Fjällräven opent tweede winkel in Amsterdam

Het Zweedse outdoormerk Fjällräven heeft op 2 december een winkel geopend aan de Leidsestraat 9 in Amsterdam. Het label heeft al een vestiging in de hoofdstad, aan de Rozengracht. In de winkel wordt een breed assortiment aan functionele en duurzame trekkingproducten en de bekende rugzakken gepresenteerd. Daarnaast is het mogelijk om artikelen te laten waxen. De Fjällräven-winkel fungeert daarnaast als een hub voor de lokale outdoor community, waarbij evenementen tot de activiteiten behoren.

“Met deze locatie kunnen we nog meer mensen bereiken die misschien niet bekend zijn met het merk”, licht Sarah Tava, internationaal retaildirecteur toe in een statement. “De twee winkels, dicht bij elkaar, vormen een sterke synergie, door elkaar te ondersteunen en tegelijkertijd een verschillend type consument te bedienen.”   

De bekende rugzakken van Fjällräven zijn volop verkrijgbaar in de nieuwe Amsterdamse winkel.

Susan Bijl doneert deel opbrengst aan Plastic Soup Foundation

Het Rotterdamse modemerk Susan Bijl geeft tien procent van de opbrengst van de nieuwste collectie aan de Plastic Soup Foundation. Op 2 december lanceerde het bedrijf de collectie ‘Here Comes the Ocean’, een samenwerking met Experimental Jetset, een Amsterdams grafisch designcollectief. In deze lijn staan klimaatverandering en de zorgen om het stijgende zeeniveau centraal. Diverse tassen, patches, regenjassen- en cap zijn uitgevoerd in zwart, wit, oranje, geel of blauw en voorzien van de slogan ‘Here Comes the Ocean’, naast het ‘peace’-symbool en een ecologisch teken. 

Patagonia-oprichter wint belangrijke Britse modeprijs

Patagonia-oprichter Yvon Chouinard krijgt vandaag, maandag 5 december, een ‘outstanding achievement award’ tijdens de Fashion Awards 2022 in Londen. Dit heeft de organisatie, British Fashion Council, bekendgemaakt. De ondernemer, activist en filantroop wordt geëerd om zijn buitengewone visie en uitstekende inzet voor een duurzamere mode-industrie. Volgens de organisatie lukt het hem om ondernemerschap met zingeving te combineren. Zo maakte Chouinard afgelopen september bekend dat hij zijn aandelen in het outdoormerk – naar schatting met een waarde van 3 miljard euro – onderbrengt in een beheerfonds en een non-profitorganisatie. 

“Met zijn toewijding aan onze planeet, heeft Yvon een nieuw precedent geschept voor verantwoorde ondernemingen”, laat Caroline Rush, chief executive bij het Britse Fashion Council weten. “Door een merk te bouwen dat consistent consumenten aanmoedigt om ‘goede en minder aankopen’ te doen, heeft hij de consumentenmentaliteit veranderd als het gaat om de levensduur van kleding.” Eerder wonnen onder meer Giorgio Armani, Miuccia Prada, Ralph Lauren en Karl Lagerfeld de prijs. 

De Bijenkorf Rotterdam opent schaatsbaan op het dak

Tussen 16 december en 13 januari 2023 is het mogelijk om te schaatsen op het dak van de Bijenkorf in Rotterdam. De zogenoemde glicebaan is gemaakt van synthetisch ijs en wordt gerealiseerd in samenwerking met Zwitserland Toerisme. Het Nederlandse sportswearmerk Goldbergh verzorgt de kleding van de medewerkers op het dak. De locatie wordt verder aangekleed in Zwitserse wintersfeer, met een overdekt terras. Members van het warenhuis en andere genodigden mogen tijdens de officiële opening op 15 december als eerste op de 12×12 meter grote baan. Kaarten zijn verkrijgbaar via de site van de Bijenkorf.     

Een animatie van de ijsbaan op het dak van de Rotterdamse Bijenkorf.