TOP

Fashionscan april 2020: omzet -38,7%

Moderetailers hebben de maand april afgesloten met een omzetdaling van maar liefst 38,7% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Fashionscan van Inretail en GfK.

De corona-epidemie heeft een enorme impact op de omzet van moderetailers. Nam de omzet in maart 2020 nog af met gemiddeld 39,7 procent, in april was er volgens de Inretail/GfK Fashionscan een omzetdaling van 38,7 procent. De daling blijft dus onverminderd hoog. De omzet van het offline kanaal daalde in april met 70,9 procent zelfs enorm. De online omzet nam daarentegen toe met 22,4 procent. De omzet in het midden- en kleinbedrijf daalde meer dan bij het grootwinkelbedrijf.

Ook zijn er grote verschillen te zien tussen de segmenten. Zo daalde de omzet in vrouwenmode en mannenmode het meest met respectievelijk 50,4 en 50,6 procent. In kindermode was de klap minder groot met een omzetdaling van 23,2 procent. De omzet in ondermode daalde ‘maar’ 13,6 procent en die in beenmode daalde met 31,3 procent. De omzet van schoenenwinkels daalde met 23,6 procent. Ook hier is een duidelijk verschil tussen online en offline. Fysieke schoenenwinkels zagen de omzet met 62,5 procent dalen, terwijl de online schoenenomzet met 28,5 procent steeg. En ook het verschil in segmenten wordt in de schoenenbranche duidelijk. De omzet aan kinderschoenen daalde slechts 6,7 procent, terwijl met vrouwen- en mannenschoenen respectievelijk 26,8 en 32,9 procent minder werd omgezet.

Local hero’s

“De intelligente lockdown die halverwege maart zijn intrede heeft gedaan krijgt een vervolg in april”, licht Edwin Belt van Inretail toe. “Omzetten bleven historisch laag maar uiteindelijk bleek er toch animo om te shoppen, maar dan wel getriggerd door een aanbieding of korting. Op het web en in de winkel. Vooral het web profiteerde én de local hero’s. De consument koos voor ‘support your locals’ en die gunning bleek te werken. Omzetten stegen, maar zijn nog steeds dramatisch. Momenteel doen de fysieke winkels nog geen 50% van het ‘oude normaal’. De tegenstelling ‘blijf thuis’ en ‘je kunt veilig winkelen’ brengt verwarring onder de consumenten. Dus laten we hierin duidelijk zijn, veilig winkelen kan.”