TOP

Excessief shopgedrag verleden tijd

De uitspraak 'shop till you drop' is zo goed als verdwenen, als we marketingbureau BrainReserve mogen geloven. Met de economische crisis nog vers in het geheugen denkt de consument wel twee keer na voor hij iets koopt.

Volgens het bureau is de hele mentaliteit van de consument veranderd. Deze snapt steeds beter wat hij echt nodig heeft en wil sowieso ook minder kopen. Of dit een nieuw consumententijdperk inluidt is nog maar de vraag.

Trends
Ook zijn er een paar duidelijke shoptrends zichtbaar geworden de afgelopen tijd.

Ten eerste de vlucht die e-commerce heeft genomen. Ook lijkt de aandacht meer naar electronische producten zoals gadgets en iPhones te zijn verschoven. Tieners en twintigers gaan liever voor een iPad dan een nieuwe handtas. Verder is social media dé manier geworden om producten op de markt te zetten. Dit door middel van mond-tot-mondreclame door vrienden en mensen in het sociale netwerk.

Slimmer winkelen
Vooral vrouwen zijn minder geneigd de portemonnee te pakken. Zeker niet voor minder belangrijke items, en ook de grotere uitgaven kunnen wat hen betreft langer wachten. Dat uit zich onder andere in het shoppen bij discount winkels of tijdens de sale. Maar ook ‘slimmer’ winkelen door gebruik te maken van coupons of het kopen van huismerken. Het lijkt erop dat waarden als thuisbasis en stabiliteit het hebben gewonnen van luxe en status. Men verwacht dat dit type consument de komende jaren zal blijven bestaan. Een indicatie daarvoor is de spaarquote die de afgelopen maand is gestegen met 6,4. Dat is het hoogste percentage van het afgelopen jaar.