TOP

Euromonitor: groei voor jeansmarkt in 2013

De verkoop van jeans in Nederland zal tot 2016 met 1% groeien naar 528 miljoen euro. Dat schrijft Euromonitor International in een recente rapportage van de jeans markt in Nederland. In 2011 liepen de verkopen terug met 4% naar 499 miljoen.

Volgens het jeansrapport van Euromonitor International werd het jeanssegment in 2011 het zwaarst getroffen van alle bovenkledingcategorieën. De grootste teruggang in de verkoop van jeans was te meten in het midden-hoge prijssegment (-5%). C&A had het grootste marktaandeel in het lagere prijssegment en G-Star in het midden-hoge prijssegment.

Goedkope jeans

De spijkerbroek had last van de populariteit van chino’s en (jeans)leggings, waardoor er minder van werden verkocht. De stuksprijs daalde bovendien, mede door de populariteit van de laaggeprijsde jegging (jeanslegging). Verder was er serieuze concurrentie van de goedkope jeans van grote ketens als Zara en H&M.

Grote maten

Daarnaast zou er te weinig vernieuwing zijn in jeansmodellen en wordt er al te lang voortgeborduurd op de skinny jeans. Daarnaast valt op dat er nauwelijks jeans in grote maten (32/33 voor vrouwen en 38/40 voor mannen) worden aangeboden door merken omdat ze hun imago niet willen schaden. Terwijl 45% van de Nederlandse bevolking te zwaar is.

Lianne van den Bos, research analyst en verantwoordelijk voor de Nederlandse markt bij Euromonitor International, beschrijft dat er kansen liggen voor merken om in te spelen op deze groeiende doelgroep. Anders gaan de ketens ermee aan de haal, die niet bang zijn voor een maatje meer in de collectie.

Verwachtingen

Volgens het rapport van Euromonitor International wordt er in 2013 weer groei verwacht in de jeansverkopen. Deze kunnen tot 2016 zelfs uitgroeien tot 528 miljoen euro. Dit zal mede te danken zijn aan de vernieuwingen die merken in het aanbod voor de komende seizoenen hebben doorgevoerd, zoals allerlei experimentele wassingen en behandelingen en een vernieuwde focus op de pasvorm. Door deze innovaties kunnen merken vaak ook een hogere prijs ten opzichte van de ketens kunnen verantwoorden richting de consument.