TOP

Hulp bij btw-verhoging: tip 2

Het is een feit: de btw wordt per 1 oktober 2012 verhoogd van 19 naar 21%. Het nieuws brengt de modebranche in rep en roer, want hoe moet dat met de allang ingekochte en geprijsde collecties voor het najaar? Textilia helpt je op weg. Nog 4 weken te gaan.

Neem de leveringen voor dit najaar door en check of er nog ruimte is om iets met de prijzen te doen. Veel artikelen hangen waarschijnlijk al in de winkel met het prijskaartje van de leverancier er aan, dus daar kun je niet zo veel mee. Bij artikelen die je zelf moet prijzen, kun je kijken of de adviesverkoopprijs nu alvast omhoog kan. Dan pak je tot 1 oktober zelfs nog extra marge. Dit kan echter alleen met merken waarvan je exclusieve dealer bent, want je wilt natuurlijk niet duurder zijn dan de concurrent (zowel off- als online).

Afronden

Om de btw-verhoging af te dekken is een prijsverhoging van de verkoopprijs inclusief btw met 1,68% voldoende. Omdat je dan echter op ‘onlogische’ prijzen uitkomt (van €89,95 naar €91,46), kun je naar boven afronden. De vraag is dan of je afrondt naar €91,50 of dat je liever meteen naar het ‘mooiere’ bedrag €94,95 afrondt en extra marge pakt.

Prijsdruk

Laat je er niet meteen van weerhouden om de prijzen naar boven af te ronden. Drs. Jos Burgers, bedrijfseconoom gespecialiseerd in marketing management, geeft in zijn boek ‘Geef nooit korting’ 31 adviezen over omgaan met prijsdruk. Hij schrijft: “Lage prijzen zijn funest voor een gezond rendement en tasten de winst van bedrijven flink aan. Sinds de crisis is de prijs- en margedruk alleen maar toegenomen. Wees trots op de prijzen die u voor uw producten vraagt. Realiseer u hoe waardevol u bent voor uw klanten en laat u niet gek maken. Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat vervelend. Maar het is pas echt een ramp als u dat zelf ook vindt.”

 

Lees in Textilia 18/19, die op 24 augustus is verschenen, meer over de btw-verhoging en wat je kunt doen om de financiële schade zoveel mogelijk te beperken.