TOP

Onderzoek: modesector kan direct profiteren van btw-verlaging *

Een btw-verlaging van 21 procent naar 18 procent, zou de modebranche een omzetstijging opleveren van 3,3 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van Detailhandel Nederland.

Een verlaging van de btw met drie procent op mode- en sportkleding heeft een direct gunstig effect op de omzet en de banengroei in onder meer die sector. Volgens directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland zou een verlaging van 21 procent naar 18 procent zorgen voor een 3,3 procent meer omzet. “Dat heeft ook effect op het aantal medewerkers dat je nodig hebt en voor de modesector zou dat betekenen dat het aantal banen zou stijgen met 2,5 procent.”

 

18.000 banen

 

Het onderzoek laat zien dat een dergelijke btw-verlaging in alle winkelbranches direct een positieve effect heeft op de consumptie en de werkgelegenheid, meer dan het verlagen van de inkomstenbelasting. Een tariefaanpassing naar 18 procent levert de detailhandel een extra omzet op van gemiddeld 3,22 procent en in een deel van de markt zelfs 7,5 procent. Hierdoor zouden er in de gehele sector 18.000 banen bij kunnen komen. 

 

Dit positieve effect zou nog sterker kunnen zijn in de grensstreek, omdat een prijsverlaging de concurrentiepositie van ondernemers aan de landsgrenzen verbetert ten opzichte van Duitsland en België. Volgens Van Golberdinge is tijdens de discussie over de belastinghervorming met veel te veel gemak gesteld dat een btw-verhoging een schadevrije optie is. “Deze denkrichting is volgens de detailhandel niet de juiste. Met dit rapport willen wij ideeën aandragen voor betere belastingkeuzes die de consumptie en werkgelegenheid betreffen.”

 

Psychologisch effect

 

Het is voor het eerst dat het psychologische effect van prijsverlaging in een dergelijk onderzoek is meegenomen. “We hebben een gedragswetenschapper van de universiteit van Tilburg laten kijken naar de mate waarin consumenten gevoelig zijn voor prijsverlaging”, besluit de directeur, “en dan zie je dat de meeste sectoren sterk profiteren van een prijsverlaging, vooral de winkels die consumentelectronica verkopen. Alleen food reageert hier niet op, mensen moeten toch eten.”

 

Het volledige onderzoek van Panteia kun je hier bekijken.