TOP

Even afrekenen: Coef uit Nijmegen*

Het gat vullen tussen typische jeanswinkels en klassieke modezaken, dat is wat Coen Burgers met zijn mannenmodezaak Coef in Nijmegen voor ogen had. Een gat in de markt, zo blijkt.

1 CoenCoef

Een vitrinekast met een vintage duikpak, een kast vol kunstboeken en een royaal aanbod aan sterke drank: wie bij Coef in Nijmegen binnenstapt, waant zich eerder in de woonkamer van een hippe dertiger dan in een mannenmodewinkel. “Soms zijn mensen echt even in de war als ze binnenkomen”, zegt eigenaar Coen Burgers. “Dan vragen ze zich af in wat voor soort zaak ze zijn beland. Maar over het algemeen vinden onze klanten het hier juist heel tof.” Coef is sinds anderhalf jaar open en is Burgers’ tweede winkel in Nijmegen.

Zijn eerste winkel – een combinatie van een sneaker-, schoenen- en een kapperszaak onder dezelfde naam – bestaat sinds 2009. “Ik heb hiervoor negentien jaar bij The Sting gewerkt, op het laatst als verkoopleider van alle winkels. Door de jaren heen heb ik het bedrijf zien groeien van vijf naar honderd winkels. Ondertussen droomde ik van een eigen zaak.” Burgers wil bewust niet ‘traditioneel’ retailen, maar iets unieks doen. “Toen ik begon waren conceptstores nog vrij nieuw, maar ik zag al snel de voordelen. Door de kapperszaak heb je bijvoorbeeld meer traffic in de winkel, ook op tijdstippen waarop het normaal gesproken rustig is.”

Behoefte aan bijzonder

Met zijn tweede zaak heeft Burgers in Nijmegen een hiaat in het mannenmode-aanbod gevuld, zegt hij zelf. “Je had hier, net als in veel andere steden buiten de Randstad, voor mannen alleen jeanswinkels of klassieke mannenmodezaken. Daartussen zat eigenlijk niets. Daarom wilde ik graag een winkel openen voor mannen die modieuze kleding zoeken van minder bekende casualmerken in het midden tot hogere segment.”

In zijn assortiment combineert Burgers Italiaanse en Scandinavische merken, aangevuld met een paar premium denimbrands. “Deze mix werkt goed en wordt in feite door één en dezelfde klant gedragen.” Die klant is volgens Burgers uitgekeken op de ketens en wil graag iets meer uitgeven voor een kwaliteitsproduct. “Zes jaar geleden moesten we nog uitleggen dat we niet op een A-locatie zaten, maar aan de rand van het centrum. Nu wijken klanten graag van de bekende winkelstraten af als ze iets bijzonders zoeken en behoefte hebben aan persoonlijke aandacht en extra service.”

Bewust geen webshop

Om die persoonlijke aandacht te verzekeren, heeft Burgers alleen personeel met ruime mode-ervaring in dienst. “De mannen die hier komen, zijn over het algemeen goed op de hoogte van trends en kwaliteit, dan moet je personeel ook aan een bepaald niveau voldoen. Onze bedrijfsleider werkte voorheen bijvoorbeeld bij de bekende mannenmodewinkel Van Dijk Waalwijk.” De extra service zit ‘m niet alleen in de kennis van het personeel, maar ook in flexibele openingstijden, zegt Burgers. Zo is de winkel op maandag gesloten, maar kunnen klanten op afspraak toch terecht. Zelf fungeert Burgers vooral als vliegende keep tussen de twee winkels, zijn zwager is achter de schermen verantwoordelijk voor de boekhouding.

Hoewel Coef relatief veel aandacht aan social media besteed (4.000 likes op Facebook, de conceptstore zelfs 12.000), heeft Burgers bewust geen webshop. “Ik heb andere ondernemers €50 duizend in een online winkel zien steken, om er na een jaar weer mee op te houden, omdat de webshop te weinig opleverde. Tegen de grote spelers kun je als relatief kleine speler online toch niet op, al zeggen wij zeker niet definitief ‘nee’ tegen een webshop.” Het lijkt een verstandige keuze, want de winkel doet het goed, zegt Burgers. “De omzet stijgt elk kwartaal en we lopen iets voor op de prognose. Op 1 september openen we bovendien in het naastgelegen pand een Denham shop-in-shop met het grootste Denham aanbod buiten de Randstad. Weer een nieuwe uitdaging!

Bongemiddelde

in de week van 16 t/m 20 juni

€105,58,-

Winkel: Coef Lifestyle for Men

Eigenaren: Coen Burgers (43) en Mark Hoornenborg (42)

Adres: Ziekerstraat 167, Rotterdam

Website: www.coef.nl

Facebook: www.facebook.nl/coef

Locatie: B1

Oppervlakte: 240 m2 (conceptstore 260 m2

Personeel: 3 fulltime, 6 parttime medewerkers (conceptstore 10 fulltime, 9 parttime)

Winkelinrichting: Binnenbrand (Heerenveen)

Doelgroep: Modebewuste mannen van 25+ die op zoek zijn naar trendy nichemerken

Segment: midden-hoog

Merken: o.a. Armor Lux, Aspesi, Canada Goose, Closed, CP Company, Denham, Edwin, ETQ, Filling Pieces, Filippa K, Filson, Le Specs, Mays & Rose, Minimum, Samsøe & Samsøe, Specs, Stutterheim en Tigha

 

Top 3 bestsellers
in de periode 16 t/m 20 juni

1. Denham

2. Samsøe & Samsøe

3. Filling Pieces

 

5 Gevel Coef

4 Kast optie 1

2 Sneakers optie 2