• No products in the cart.
TOP

Consument wil niet langer volle mep betalen voor mode

Consumenten zijn de afgelopen zo gewend geraakt aan kortingen, dat ze niet snel meer de volle prijs willen betalen voor een broek, jurk of paar schoenen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek.

De strijd die online en offline winkels de afgelopen jaren leverden om de klant door geregeld hoge kortingen te geven, eist zijn tol. Uit een recent gepubliceerde, internationale studie van Fung Global Retail & Technology en First Insight blijkt dat de prijzen voor kleding zijn gedaald in de afgelopen jaren, maar dat consumenten ook steeds minder willen betalen voor mode.

 

Gat 

 

De studie bevestigt dus dat er een gat zit tussen de door de fabrikant vastgestelde verkoopprijs en de prijs die consumenten willen betalen. Consumenten willen namelijk gemiddeld slechts 76 procent van de volle prijs betalen voor een modeartikel. 

 

10 catgeorieen 

 

De studie is uitgevoerd over een periode van drie jaar – van januari 2013 tot juni 2016 – onder ruim 57.000 vrouwen uit elf landen, waaronder Nederland. In totaal deden Fung Global Retail & Technology en First Insight onderzoek naar tien categorieën binnen de vrouwenmode: lounge- en sleepwear, swimwear, bottoms, lingerie, tops, jurken, outerwear, accessoires, footwear en workout apparel. 

 

Tops en bottoms 

 

Uit de analyse blijkt dat als het gaat om tops en bottoms, consumenten hiervoor slechts 74 procent tot 79 procent van de geplande prijs willen betalen.

 

tops en bottoms 

 

Sportkleding ontspringt dans 

 

Er is echter een categorie die deze kortingsdans ontspringt: athleisure, ofwel fashionable sportkleding. In de categorie onderkleding, waaronder in dit onderzoek items als jeans en rokken vallen, bleken de subcategorieën ‘ leggings’ en ‘knit bottoms’ minder gevoelig voor prijs. Sportkleding wordt vaak van breistoffen gemaakt. Hiervoor én voor leggings bleken consumenten respectievelijk 82 procent en 74 procent van de vraagprijs te willen betalen.

 

athleisure 

 

 

Schoenen

 

Ook voor schoenen wil de consument minder neertellen. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde prijzen van schoenen de afgelopen drie jaar zijn gestegen, maar ook dat dit niet geaccepteerd wordt door de consument. In 2013 waren de deelnemers nog bereid om 82 procent van het volle bedrag uit te geven, in 2016 was dit afgenomen tot 74 procent.

 

schoenen 

 

Uitzondering: sneakers 

Maar sneakers vormen hierop een uitzondering, ook een trendartikel in de athleisure. Hiervoor blijken mensen ook een hogere prijs te willen betalen. Nog steeds niet voor de gevraagde retailprijs, maar in verhouding wel dicht tegen dat bedrag aan.