TOP

Eerste 3D paskamer bij de Bijenkorf

Warenhuis Bijenkorf gaat als eerste retailer in Nederland vanaf 15 april tijdelijk een paskamer met virtuele 3D techniek uitproberen. In deze paskamer kan de klant digitaal de nieuwe collectie passen.

Bijenkorf heeft een primeur met de nieuwe, virtuele paskamer. Door de nieuwe 3D-techniek hoeft de klant niet meer met kleding door de winkel te sjouwen en zich steeds uit te kleden, maar nemen ze plaats voor een beeldscherm.  Daar kunnen zij kleding selecteren en passen.  “Deze techniek past bij de strategie van Bijenkorf om continu te vernieuwen,” vertelt Robert Bohemen, Directeur Marketing van de Bijenkorf, in een persbericht.

Technologie
De paskamer staat op een centraal punt in de winkel en maakt gebruik van Kinect-technologie. Dat is een camera met sensor waardoor de klant zichzelf ziet op het beeldscherm. Door middel van armbewegingen kan de klant kleding selecteren die ze wil passen en dit op hun eigen lichaam zien. Hiervan worden foto’s gemaakt, die de klant kan delen via social media. Klanten kunnen de tijdelijke 3D paskamer uitproberen in de Bijenkorffilialen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven.

Buitenland
In het buitenland zijn er al meerdere manieren om je kleding virtueel te passen. In 2010 introduceerde Amerikaans warenhuis Macy’s al een virtuele spiegel die kleding laat zien op het spiegelbeeld de klant en in januari 2014 kreeg winkelcentrum The Galleria in Abu Dhabi de Virtual Style Pod, een 3D paskamer die kleding projecteert. 

Onderstaand filmpje laat zien hoe de paskamer werkt: