TOP

Consumptiegroei onder druk in Q4, Esprit stopt met activiteiten in Azië en Bijenkorf verplicht mondkapje

De consumentenbestedingen zijn in het derde kwartaal van 2020 deels hersteld, maar komen in het vierde kwartaal opnieuw onder druk te staan. Verder: De Bijenkorf verplicht klanten om een mondkapje te dragen, Google maakt adverteren via de Shopping-dienst gratis en de mode-industrie moet volgens de Conscious Fashion Campaign haar verantwoordelijkheid nemen bij het behoud van biodiversiteit. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 1 oktober.

ING: ‘Consumptie trekt aan in Q3, maar komt voor Q4 onder druk’

De consumptie van huishoudens maakt in het derde kwartaal van 2020 een flinke sprong omhoog ten opzichte van het tweede kwartaal, maar zal in het vierde kwartaal opnieuw onder druk komen te staan. Dat is de verwachting van het ING Economisch Bureau. De binnenlandse consumptie bereikte een dieptepunt in april, met een daling van 18 procent ten opzichte van het precorona-niveau in februari. Daarna trokken de bestedingen weer aan, maar dat herstel ging steeds langzamer: van +7,4 procent in mei, naar +4 procent in juni, naar +1,5 procent in juli.

De inleg op spaar- en betaalrekeningen en de detailhandelsomzet over augustus duiden erop dat in het derde kwartaal van dit jaar meer is besteed (8 procent), maar ook dat de consumptiedaling van 11,3 procent in het tweede kwartaal niet volledig goedgemaakt wordt. “Ondanks het flinke herstel ligt de consumptie in het derde kwartaal naar verwachting nog 6 procent onder het niveau van het laatste kwartaal van 2019”, zegt ING-econoom Marcel Klok. Verder verwacht hij dat de opleving van de consumentenbestedingen vanaf oktober ‘minder uitbundig’ zal worden, met oog op de nieuwe coronamaatregelen en hogere werkloosheid.

De Bijenkorf verplicht klanten een mondkapje te dragen

De Bijenkorf verplicht klanten bij een bezoek aan de winkels een mondkapje te dragen. Speciaal daarvoor aangestelde veiligheidscoördinatoren zien er bij de ingangen op toe dat de maatregel wordt nageleefd, schrijft Het Parool. Bezoekers die geen mondkapje hebben, kunnen bij de deur een exemplaar krijgen. Ook het personeel in de winkels draagt mondmaskers. De Bijenkorf leeft de coronaregels strikt na sinds het warenhuis de vestiging in Amsterdam op 18 augustus gedwongen drie dagen moest sluiten. Verschillende medewerkers bleken destijds besmet met het coronavirus.

Het dragen van een mondkapje in publieke binnenruimtes, zoals winkels, betreft vooralsnog een ‘dringend advies’ en geen verplichting. Hoe gaan andere retailers hiermee om? Zij worstelen met het beleid, blijkt uit een peiling van Textilia onder moderetailers. “We zullen niemand buiten laten staan zolang een mondkapje niet verplicht is, maar willen in de winkel wel het goede voorbeeld geven.”

Google maakt adverteren via Shopping-tool gratis

Google maakt het adverteren via de Shopping-sectie vanaf half oktober gratis om retailers te ondersteunen. Wie eerder betaalde voor advertenties, krijgt er een gratis Shopping-advertentie bovenop. Voor retailers betekent de verandering ‘gratis zichtbaarheid’ op Google, zegt Ilona van Wegen, hoofd retail bij Google Nederland tegen Retaildetail. “Zij hebben vaak niet de middelen om hun producten online eenvoudig vindbaar te maken.” Google Shopping is een tool waarmee gebruikers die naar bepaalde producten of merken zoeken, direct aanbieders en prijzen krijgen te zien. De dienst is overigens niet vrij van controverse; Google kreeg door de Europese commissie eerder twee miljardenboetes opgelegd vanwege oneerlijke concurrentie, omdat het de eigen prijsvergelijkingssites met de dienst zou voortrekken.

Esprit stopt met activiteiten in Azië

Esprit stopt met zijn activiteiten in Azië, naar aanleiding van tegenvallende resultaten en oplopende verliezen. Dat schrijft Retailnews op basis van het jaarverslag van het modemerk. Esprit is momenteel actief in China, Singapore, Maleisië, Taiwan, Hongkong en Macau. Het bedrijf zit middenin een herstructurering; eerder werden ook al 50 Duitse winkels gesloten, ongeveer de helft van alle vestigingen in dat land. De reorganisatie moet ervoor zorgen dat het verlieslatende modemerk weer financieel gezond wordt. Esprit leed het afgelopen 440 miljoen euro verlies, ten opzichte van 225 miljoen euro een jaar eerder, voor de aftrek van belastingen. De omzet daalde met ongeveer 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

‘Mode-industrie moet verantwoordelijkheid nemen voor behoud biodiversiteit’

De mode-industrie moet zijn verantwoordelijkheid nemen in het behoud van de natuur en biodiversiteit. Dat stelt Kerry Bannigan, de oprichter van de Conscious Fashion Campaign, in een reactie op een VN-top over dit onderwerp op 30 september. Naar schatting wordt één miljoen van de acht miljoen planten- en diersoorten op aarde momenteel met uitsterven bedreigd. Dat is deels een gevolg van het handelen van de mode-industrie, waarschuwt Bannigan, dat direct te linken is aan bodemdegradatie en milieuvervuiling. Zo belandt er jaarlijks zo’n half miljoen ton aan microvezels, het equivalent van 3 miljoen vaten olie, in de oceaan. “Er is al veel geschreven over de impact van de sector op klimaatverandering en mensenrechten, maar dat hangt allemaal met elkaar samen”, stelt Bannigan in een persbericht. “De coronapandemie heeft de verwoestende impact van de kleding- en textielindustrie scherp in beeld gebracht. Het is tijd voor de sector om haar bijdrage aan het verlies van biodiversiteit aanzienlijk te verminderen.”

Foto: De Bijenkorf