TOP

Bijenkorf sluit deuren, Bol.com start samenwerking met Linda en Zeeman zoekt expansie in Zuid-Europa

De Bijenkorf in Amsterdam gaat maximaal twee weken dicht. Verder: Bol.com gaat samenwerking met Linda en Zeeman wil nog meer winkels openen in Zuid-Europa. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 augustus.

Bijenkorf Amsterdam gesloten vanwege coronabesmettingen

De Bijenkorf in Amsterdam sluit ten hoogste voor 14 dagen vanaf woensdag 19 augustus, schrijft Het Parool. Dit besloot de voorzitter van de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland op advies van de GGD. Er zijn bij de Bijenkorf de afgelopen dagen meerdere coronabesmettingen geconstateerd. De afgelopen week zijn meerdere medewerkers van de Bijenkorf op verschillende afdelingen en verdiepingen positief getest op het coronavirus. Een aantal medewerkers was in de besmettelijke periode aan het werk.

Bol.com wil hét online modeplatform worden en start samenwerking met Linda

Bol.com wil zich vanaf nu positioneren als hét online modeplatform en heeft de samenwerking gezocht met Linda. Dat meldt Adformatie. De septembereditie van het magazine dat morgen in de winkel ligt, heeft een speciale 100 pagina dikke ‘Mode.gids’ bijgesloten. Dit markeert direct de start van de samenwerking tussen de twee merken. Over de stap van Bol.com om zich te positioneren als hét online modeplatform, zegt chief marketing officer Boukje Taphoorn: “We zagen in onze search data al jaren dat klanten bij ons zochten naar kleding, dus dat ze dat eigenlijk al verwachten bij ons te kunnen vinden. Het is dus logisch dat we lokale partijen de ruimte hebben gegeven om ook via ons platform te gaan verkopen. En dat maken we graag bekend bij onze klanten.”

Zeeman op ramkoers in Frankrijk en Spanje

De coronacrisis kan Zeeman niet stoppen, zo schrijft RetailDetail. Integendeel, de textieldiscounter wil met name in Frankrijk en Spanje honderden nieuwe winkels openen. Nog dit jaar moeten er in Frankrijk een tiental bijkomen. Nu de economische impact van de coronacrisis steeds meer voelbaar wordt, groeit de markt voor discount. Ook in de textielmarkt: hoewel de winkels van Zeeman acht weken dicht moesten blijven, kwamen de klanten snel terug, zegt Frans topman Stéphane Bauer. De Nederlandse formule heeft nog geen grote merkbekendheid in Frankrijk, maar daar moet nu verandering in komen. In de voorbije maanden zijn in het land al een drietal nieuwe winkels geopend en daar voegt de keten de komende maanden nog een tiental extra openingen aan toe. Vooral de regio rond Parijs is nu in het vizier.

‘Belgische modesector bloedt langzaam dood’

De belangenvereniging van zelfstandige modewinkels in België roept de regering op om het samen winkelen weer toe te staan. Dat meldt Retailtrends. “Winkelen kán veilig. Versoepel het individueel shoppen dus, of kijk verder toe hoe ons bloeiend Belgisch modelandschap langzaam doodbloedt”, schrijft directeur Isolde Delanghe van de Mode Unie in een open brief. Sinds 29 juli is samen winkelen er niet meer bij in België. Een uitzondering geldt voor minderjarigen of mensen die hulp nodig hebben, bijvoorbeeld wegens een handicap. Een bezoek aan een winkel mag daarnaast maximaal dertig minuten duren.