TOP

Economie nadert kantelpunt, koopavond sterft uit en Omoda opent shop-in-shops bij Berden

De Nederlandse economie nadert een kantelpunt, Omoda opent shop-in-shops bij Berden Mode, het Nederlandse mannenschoenenmerk Perlie zet in op sharefunding om de ambitieuze groeiplannen te verwezenlijken en sterft de koopavond uit? Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 8 september.

Foto: Omoda

Rabobank voorziet sterke krimp economie

De Nederlandse economie nadert een kantelpunt, zo bericht Rabobank in een kwartaalupdate. Na sterke groeicijfers aan het begin van dit jaar zorgt de hoge inflatie (volgens prognoses 11,4 procent in 2022 en 4,9 procent in 2023) naar verwachting voor een krimp in het laatste kwartaal van 2022 en eerste kwartaal van 2023. De bank verwacht dat de totale economische groei dit jaar zal uitkomen op 4,7 procent, maar dat die in 2023 zal teruglopen naar 0,2 procent als gevolg van de historische koopkrachtdaling. Senior-econoom Frank van Es: “Het kabinet probeert dit met een nog te presenteren miljardensteunpakket te ondervangen, maar kan niet iedereen compenseren.”

De gevolgen zijn ook voelbaar in de non-foodretail. “De koopkracht neemt af terwijl bezit steeds minder een ‘driver’ is van bestedingen. Voor veel ondernemers zal dat minder omzet betekenen”, aldus Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail- en groothandel in een sectorprognose. Vooral kleding- en schoenenwinkels worden hierdoor hard geraakt. De bank voorziet een terugval van 15,6 procent voor modezaken en 10,2 procent voor schoenen- en lederwarenzaken in 2023, waar er voor dit jaar nog hoge plussen van respectievelijk 25 en 20 procent worden verwacht.

Al is het volgens de sectormanager sterk afhankelijk in welk segment een bedrijf opereert. “Als de prijs voor de klant minder belangrijk is en het vooral gaat om de totale propositie – de combinatie van product, service, beleving en gemak – kunnen de risico’s van inflatie gemakkelijker worden beperkt.”

Omoda opent shop-in-shops bij Berden Mode

Omoda gaat samenwerken met Berden Mode. De mode- en schoenenretailer opent vandaag (8 september) shop-in-shops in de winkels van Berden in Uden (Noord-Brabant) en Heerlen (Limburg) met schoenen, tassen en accessoires. De shops dienen als verkoop- én servicepunt; klanten kunnen er ook terecht voor het ophalen en retourneren van online bestellingen.

De winkel in Heerlen is voor Omoda het eerste fysieke verkooppunt in Limburg. In het najaar van 2023 komt daar een tweede locatie bij met de heropening van het vernieuwde warenhuis van Berden in Blerick. Algemeen directeur Paul Berden laat in een aankondiging weten ‘enorm blij’ te zijn met de komst van de Omoda-shops. “De uitgebreide schoenencollectie sluit goed aan bij onze merken en is een mooie toevoeging voor ons assortiment. Het familiegevoel is voor ons erg belangrijk en dat voelde met Omoda meteen goed.”

‘Koopavond sterft uit’

De koopavond sterft uit, bericht het AD. Op donderdag- of vrijdagavond nog even snel een winkel induiken voor een last-minute aankoop zou volgens de krant bijna niet meer mogelijk zijn. Zeker in grote steden, waar de grote ketens nog wel open zijn maar de kleinere spelers in veel mindere mate.

Dat is volgens Mathijs van Tuijl, voorzitter van ondernemersvereniging Stadshart Woerden en eigenaar van Tuijl Meubels, deels het gevolg van coronarestricties als de avondlockdown. “Winkels moesten toen dicht in de avond en eigenlijk vonden veel winkeleigenaren die vrije koopavonden wel lekker.”

Volgens woordvoerder Paul te Grotenhuis van Inretail is de trend al vijftien jaar terug ingezet met de opkomst van online winkelen en later ook de zondagsopening, die de noodzaak van de koopavond ‘een stuk kleiner’ maakt. Ook het personeelstekort in de retail speelt een rol bij het inperken van de openingstijden.

Perlie zet in op sharefunding om groeiplannen te verwezenlijken

Het Nederlandse mannenschoenenmerk Perlie wil uitbreiden en start een sharefunding-campagne via Crowdaboutnow om de groeiplannen te realiseren. Dat meldt oprichter en CEO Sep Breukers in een persbericht. Sharefunding lijkt op crowdfunding, met als verschil dat investeerders een aandeel in Perlie kunnen kopen (één aandeel of certificaat kost €250) en in de toekomst mogelijk ook dividend uitgekeerd krijgen. Doel is om minimaal €30.000 op te halen.

Met dat geld wil het bedrijf de marketing- en salesactiviteiten opschalen en zo verder groeien in binnen- en buitenland. Naast de webshop zijn de schoenen al te koop bij winkels in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het distributienetwerk bestaat uit een mix van fysieke winkels en warenhuizen als Inno (België) en Görtz (Duitsland) en platforms als About You en Zalando. Breukers wil verder uitbreiden in deze markten en de stap naar Azië maken. Verder zal een deel van het groeigeld worden gebruikt om de voorraden aan te vullen en collectie te verbreden.

Circular Textile Days kondigt tweede editie aan

De Circular Textile Days krijgen een vervolg. Na het debuut in 2021 vindt op 13 en 14 september 2022 de tweede editie plaats in 1931 Congrescentrum in Den Bosch. Het event draait om innovaties die de textielindustrie duurzamer en meer circulair moeten maken. Waar de focus in 2021 met name op werkkleding lag, zijn de mode-, sport- en interieurindustrie nu ook vertegenwoordigd.

Onder de deelnemers bevinden zich fabrikanten, toeleveranciers, kennisinstituten en duurzame modeprofessionals. Het programma is ook uitgebreid ten opzichte van vorig jaar met tafelgesprekken, interactieve presentaties, matchmaking sessies en workshops.