TOP

Duthler wint ING Retail Jaarprijs categorie mannenmode

De winnaars van de ING Retail Jaarprijs Categorieprijzen zijn gisteravond in het Hilversumse Studio 4 bekendgemaakt. Op het gebied van mode vielen onder meer vrouwenmodeketen Miss Etam en mannenmodeketen Duthler in de prijzen.

Lingerieketen Hunkemöller mocht opnieuw op het podium verschijnen, vorig jaar won de winkel ook al de Retail Jaarprijs. Ook Siebel Juweliers won in de categorie accessoires. Voor schoenen was dat Ziengs en voor sport Runnersworld.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de naweeën van de economische crisis ook dit jaar nog duidelijk waarneembaar zijn in het gedrag van de Nederlandse consument. Prijsaspecten (prijs-kwaliteitsniveau, prijsniveau en aanbiedingen) worden in bijna alle categorieën als zeer belangrijk ervaren. Desondanks is het aspect assortiment in de meeste categorieën de doorslaggevende factor om de Categorieprijs te winnen. In maar liefst 22 van de 26 categorieën scoort de Categoriewinnaar op dit aspect hoger dan de runner-up, meestal met een aanzienlijk verschil.

Onderscheid is kwijt
De consument is ook gevraagd of winkelketens die dezelfde producten verkopen, meer op elkaar gaan lijken. Dit blijkt met name het geval in de categorie ‘Bouwmarkten’, waarover maar liefst 81 procent van de ondervraagden deze mening heeft, gevolgd door ‘Speelgoed’ met 78 procent. ‘Foodspeciaalzaken’ zijn met 43 procent het meest onderscheidend. Dat de consument winkels steeds meer als hetzelfde ervaart, heeft te maken met het assortiment, maar ook met de inrichting van de winkel. Een andere reden is dat acties en aanbiedingen steeds minder onderscheidend zijn, vooral in de categorie ‘Drogisterij’.

Beoordeling
Het Nederlandse publiek stemde afgelopen maanden online gestemd op zijn favoriete winkelketens en heeft ze tevens op negen aspecten beoordeeld: prijs-kwaliteitsverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel. In totaal zijn 596.000 beoordelingen uitgebracht, verdeeld over 125 winkelketens in 26 categorieën. Het gemiddelde rapportcijfer voor de gehele detailhandel steeg van een 7,0 in 2009 naar een 7,2. Prijsaspecten zijn nog steeds het meest belangrijk voor de Nederlandse consument. Deze zijn ten opzichte van 2009 zelfs in belang gestegen, met name in de categorieën ‘Computerspeciaalzaken’, ‘Drogisterij’, ‘Food to Go’ en ‘Tijdschriften & Tabak’.

Alle Categoriewinnaars maken nu kans op de hoofdprijs: de Publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland. Deze wordt op 10 november uitgereikt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala.

Gemiddelde rapportcijfers per aspect (retailtotaal)
Klantvriendelijk personeel      7,38
Assortiment                          7,36
Service                                 7,30
Prijs-kwaliteitsverhouding        7,21
Deskundig personeel              7,20
Sfeer                                    7,15
Acties en aanbiedingen           7,11
Prijsniveau                             7,09
Vernieuwing                           7,08