TOP

Didi opent nieuwe conceptstore, New Look België failliet en Hvisk breidt uit naar Nederland

Modeketen Didi opent nieuwe conceptstore in Utrecht. Verder: Het Deens accessoirelabel Hvisk breidt uit naar Nederland, New Look België vraagt faillissement aan en de T-shirtcollectie van de Spice Girls wordt gemaakt door onderbetaalde arbeiders. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 22 januari.

Modeketen Didi opent nieuwe conceptstore in Hoog Catharijne 

Didi, het Nederlandse modelabel met meer dan 80 winkels in Nederland, opent half februari haar nieuwste winkel in Hoog Catharijne. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. In 2015 werd Didi’s eerste conceptstore geopend. Inmiddels zijn er 12 conceptstores in Nederland, waaronder de nieuwe winkel in Hoog Catharijne.

New Look vraagt faillissement aan in België

Na River Island trekt nu ook New Look weg uit België. Dat schijft de website RetailDetail. De Britse modeketen heeft het faillissement aangevraagd voor al haar Belgische activiteiten. New Look heeft er nog zes winkels. New Look is ‘tot de conclusie gekomen dat het niet in staat is om verder te handelen en heeft besloten om zijn activiteiten te beëindigen’ in België, maakt de retailer bekend volgens Fashion Network. Het lijkt erop dat de prestaties bij de zuiderburen ‘onder de verwachtingen waren gebleven en het bedrijf heeft niet de noodzakelijke verkoop en winstgevendheid bereikt om zijn lopende activiteiten op een zelfstandige basis voort te zetten.’

In Nederland is New Look al sinds 2015 vertrokken. Het had toen nog een eigen winkel in Rotterdam en shop-in-shops in de V&D. New Look vertrok omdat het bedrijf zich wilde focussen op de top vier internationale markten en daar hoort Nederland niet bij. België nu dus blijkbaar ook niet meer.

Deens accessoirelabel Hvisk breidt uit naar Nederland

Het Deense accessoiremerk Hvisk wil uitbreiden naar meer Europese markten en focust daarbij vooral op de Benelux. Het accessoiremerk is vanuit Denenmarken al uitgebreid naar Noorwegen, Duitsland, België en Frankrijk. Nu zijn Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk aan de beurt. Op dit moment wordt het label vertegenwoordigd door meer dan 300 retailers in Europa.

De ceo van Hvisk, Michel Aoun vertelt in een persbericht: “We beschouwen Nederland als een belangrijke markt en daarom is het essentieel dat het merk in januari vertegenwoordigd is op Modefabriek.” Het merk laat ook weten dat er al verschillende samenwerkingsverbanden zijn aangegaan met Nederlandse influencers. Het kleurrijke label Hvisk introduceert de herfst-wintercollectie voor 2019-2020 voor het eerst op Modefabriek.

Modebeurs Panorama wil centrale beurslocatie op Tempelhof

Beursorganisator Jörg Wichmann heeft aangekondigd dat hij zich hard gaat maken voor de wens vanuit de mode-industrie om de modebeurzen onder de paraplu van Panorama op één centrale plek te organiseren, bij voorkeur Tempelhof Berlin. “De eerste gesprekken zijn al in volle gang en om vooruitgang te boeken met deze herontwikkeling, zijn we beschikbaar voor alle exposanten en geïnteresseerde partijen om ideeën uit te wisselen en te bespreken”, zegt Wichmann in een persbericht

Rotterdamse conceptstore Groos gaat stoppen: ‘Missie geslaagd’

Groos, het platform voor Rotterdamse makers, gaat sluiten. Het bedrijf bestaat op donderdag 28 februari zes jaar en ziet dat als een mooi moment om de deuren te sluiten, meldt het Algemeen Dagblad. “Rotterdam staat in de schijnwerpers, waardoor het Rotterdamse product populairder is dan ooit. De missie van Groos om Rotterdamse makers onder de aandacht te brengen is daarmee volbracht”, zeggen de mensen achter Groos. Het bedrijfje zat eerst in het Schieblock aan de Schiekade, later verkaste de zaak naar het Achterklooster, bij de Hoogstraat.  De winkel van Groos is daar nog zes weken open, van woensdag tot en met zaterdag. In 2015 spraken we mede-eigenaar Tjeerd Hendriks.

T-shirtcollectie van Spice Girls wordt gemaakt door onderbetaalde arbeiders

Een T-shirtcollectie lanceren voor het goede doel. Op het eerste zicht was het een uitstekend idee van de Britse meidengroep de Spice Girls. De opbrengsten van de lijn zouden vooral gebruikt worden voor de strijd voor gendergelijkheid. Nu blijkt dat de T-shirts in kwestie gemaakt werden door jonge, vaak onderbetaalde meisjes in Bangladesh.