TOP

De verschillen tussen de mobiele of desktop consument

Consumenten die via een mobiel of tablet kopen gedragen zich anders dan die bestellen via een pc of laptop. Wat zijn de verschillen?

Volgens Forrester (januari 2012) koopt al 5% van de Nederlanders via een telefoon of tablet. Voornamelijk in de leeftijdsgroep 25-34 jaar maken veel gebruikers actief gebruik van tablets of smartphones om producten te vergelijken, zoeken, kopen of winkels te lokaliseren. Daan Koek, marketeer e-commerce bij Postnl, schreef een blogpost op marketingfacts waarin hij de verschillen op een rij zet:

1. Er wordt meer besteed via een tablet dan via een laptop of pc
Uit het onderzoek ‘The impact of tablet visitors on retail websites’ van Adobe, komt naar voren dat de gemiddelde aankoopwaarde van een bezoeker via een tablet $21 hoger ligt dan van een desktopbezoeker. Omdat het gebruik van tablets sterk stijgt moet je je webshop dus geschikt maken voor tabletgebruikers.

2. Mobiele gebruikers zoeken gerichter
Volgens het webblog Search Engine Watch blijkt dat mobiele gebruikers langere en meer gerichte zoekwoorden gebruiken dan desktop gebruikers (vooral Android en Iphone gebruiker). In veel gevallen betekent dit dat de mobiele gebruiker beter weet wat hij wilt.

3. Hogere CTR van betaalde advertenties via mobiel
De CTR (Click-Trough-Rate) van tablets en smartphones bij advertenties in Google liggen een stuk hoger dan via een tradiotionele computer. Dit bleek uit een onderzoek van Marin Software onder 1.000 adverteerders in Amerika.

4. Andere tijdstippen gebruik 
Het laatste opvallende verschil tussen mobiele en desktopgebruikers is het tijdstip van zoeken. Uit de data van Google Mobile Ads blijkt dat de meeste zoekopdrachten overdag via desktop plaats vinden, terwijl voor mobiele gebruikers dit vooral ‘s avonds gebeurd. De meeste zoekopdrachten via mobiele devices gebeuren rond 21.00 ‘s avonds. Kortom, mobiel wordt voornamelijk gebruikt op het moment dat iemand onderweg is, terwijl de desktop voornamelijk wordt gebruikt tijdens werktijden.