TOP

De nieuwe voetbalshirts: winnaars en verliezers

Terwijl de voetballers zich voorbereiden op het nieuwe seizoen, presenteren steeds meer clubs deze weken de tenues waarin de teams na de zomervakantie het veld zullen betreden. Sommige shirts worden met enthousiasme ontvangen door de supporters. Andere clubs moeten onder druk van de fans hun ontwerpen aanpassen.

Welk shirt wil elke voetbalfan komend seizoen hebben? En welke shirts zijn werkelijk oogverblindend lelijk? Nu er even geen wedstrijden zijn om te analyseren, is dit een vraag waar deze dagen op verschillende internetfora druk over wordt gediscussieerd. Uit de commentaren blijkt dat over smaak niet valt te twisten, maar over enkele shirts zijn de supporters het vrijwel unaniem met elkaar eens.

 

Ajax

Ajax-fans hebben weinig te klagen over de nieuwe shirts van de Amsterdamse club, al

vinden sommige supporters de rode baan dit jaar wat aan de brede kant. Maar de details maken veel goed. Het rood/witte thuisshirt is na het winnen van het dertigste landskampioenschap voor het eerst opgesierd door drie sterren. Bovendien is op de linkermouw de tekst ‘wij zijn Ajax’ te lezen en is het shirt verkrijgbaar met een gouden kampioensbadge. Een shirt waar een trouwe Ajax-supporter dus eigenlijk niet zonder kan.

 

FC Utrecht

Minder te spreken waren de fans van FC Utrecht. Een eerste uitvoering van het shirt met de nieuwe sponsornaam simpel.nl kreeg zoveel kritiek dat besloten werd om het ontwerp aan te passen. Het roze logo van de nieuwe sponsor stond in eerste instantie diagonaal afgedrukt, maar de naam van het telecombedrijf is nu in gewone, zwarte letters op het shirt te lezen. Bij FC Utrecht vond men het geen probleem om het shirt te veranderen. “Gelukkig zijn er veel supporters die actief met ons meedenken”, zegt voorzitter Jan Willem van Dop van FC Utrecht. “Direct nadat het concept ontwerp van het nieuwe shirt op onze site verscheen, reageerden veel supporters met als boodschap, dat ze niet erg te spreken waren over het ontwerp. Vandaar dat we nu hebben besloten een nieuw ontwerp te maken.” FC Utrecht houdt echter vast aan de kleur roze voor het uitshirt, nadat eerder al Feyenoord en NAC van soortgelijke plannen afzagen. “Vroeger associeerden mensen roze met niet mannelijk”, vertelde Jan Willem van Dop onlangs in het Algemeen Dagblad. “Maar kom zeg, die tijden zijn voorbij.”

 

Tenues voor dames

Overigens krijgt men bij de FC Utrecht niet alleen kritiek op de kledingkeuze. Toen de club onlangs tijdens een open dag als eerste Nederlandse voetbalclub een kledinglijn voor dames presenteerde, werd deze zowel door mannelijke als vrouwelijke supporters met enthousiasme ontvangen. Vrouwelijke supporters hoeven zich voortaan dus niet meer in een ruimvallend mannenshirt naar het stadion te begeven. Zij hebben nu de keus uit kleding in de clubkleuren met een vrouwelijk design. Er is voor dames zowel een thuis-(rood/wit) als een uit-tenue (roze/zwart) verkrijgbaar in de fanshop van FC Utrecht.

 

SC Heerenveen

Ook in Heerenveen leidde het shirtontwerp voor het seizoen 2011/2012 tot onrust. Het uitshirt leek met een verticale, rode baan namelijk sprekend op het shirt van Ajax. SC Heerenveen greep hiermee terug op het shirt waarin de club tussen 1913 en 1933 zijn thuiswedstrijden speelde. Het retrodesign was bedoeld als hommage aan het Heerenveen van vroeger, maar daar hadden de supporters geen boodschap aan. Zij voerden op een ludieke manier actie door het standbeeld van Abe Lenstra te kleden in een traditioneel thuisshirt van Heerenveen, met de blauwwitte banen en de typerende ‘pompebleden’. De bijbehorende boodschap luidde: ‘Rood wit: een klassieke blunder’. Na lange discussies is de clubleiding gezwicht voor de kritiek. Het team speelt zijn uitwedstrijden komend seizoen in een volledig blauw shirt.