TOP

De fashion bike: accessoire van 2010

Na grote events als de Giro d'Italia en de Tour de France zou je denken dat de wielerkoorts wat is gezakt. Niets is minder waar. Van allerhande vervoersmiddel is de fiets een krachtige gadget geworden, deel van een up-to-date lifestyle.

Het jaar is nog niet om, of we kunnen de fiets al bestempelen tot gadget van 2010. Dat komt deels door de grote wielerevents, maar de fiets was allang van identiteit verwisselt, van fiets naar ‘fashion bike’. Natuurlijk blijft het voertuig hét Nederlandse vervoersmiddel bij uitstek. Maar in dit tijdperk waar ‘gewoon’ ook heel fris en hip kan zijn, is de fiets zoveel meer.

Fixed bike
Mannenmodezaken als de Amsterdamse 290 square meters en Cowboys 2 Catwalk hadden hun retromodellen al langer op de winkelvloer staan. Dat komt deels door de omstreden fixed gear trend: fietsen zonder versnellingen en remmen, overgewaaid van fietskoeriers die dit als snelste manier tussen A en B zagen. Met een fixed bike rem je door middel van tegendruk tegen het achterwiel. Door de media en politie werden de tweewielers al gauw afgedaan als kamikazefietsen, maar het grote publiek had zijn nieuwe hype gevonden.

Hype
Ook verschillende modemerken zagen een niche om hun imago kracht bij te zetten. Het Zweedse young fashion label Acne ging vorig jaar al een samenwerking aan met het Italiaanse fietsenmerk Bianchi. Daaruit kwamen fingerlicking mooie modellen in zoete pasteltinten, zowel voor vrouwen als mannen. Maar bij het rijtje plotselinge fietsliefhebbers sloten zich ook merken als Chanel, Gucci, Wood Wood en Puma aan, die elk hun eigen model uitbrachten. Creative director Jonny Johansson van Acne gaf ruiterlijk toe niets van fietsen te weten, en puur in te spelen op de hype. Uitzondering op de regel is de Engelse ontwerper Paul Smith. Niet alleen staat hij bekend als fervent fietser, hij was de eerste die – jaren geleden al – een fiets aan zijn fashion collectie toevoegde. Overigens, of er echt op de designfietsen gereden wordt is niet duidelijk. Met prijzen die kunnen oplopen tot $12.700 lijkt dat ook niet altijd de bedoeling.

Statement
Hoe ontwikkelt die trend zich in Nederland? Maarten Heijltjes van het Amsterdamse ontwerpbureau Waarmakers bouwt en ontwerpt fietsen. “De fiets is heel zichtbaar in het straatbeeld. Het is logisch dat mensen hun kans grijpen, als ze merken dat ze met zo’n ‘makkelijk’ voorwerp een statement kunnen maken. Maar er is ook steeds meer mogelijk. Nieuwe productietechnologieen zorgen voor extreem veel vormvrijheid in frames, mogelijkheden voor integratie van functies en het gebruik van de nieuwste materialen. Nu is minimalistisch nog steeds de trend, dat begon met de fixed gear fietsen. De wat robuustere stijl zie je weer terug bij de ouderwetse bakkersfietsen.”

Mainstream
Hoe gaat deze trend zich ontwikkelen, blijft deze stijgende lijn doorzetten? Heijltjes: “Fietsen maken tegenwoordig echt deel uit van een lifestyle. Modelabels ontwerpen steeds meer kleding bíj de fietsen: met aan de ene kant een functionele stof en tegelijkertijd een stijlvol design. En items als koerierstassen worden tegenwoordig ook door iedereen gedragen. Fixed gear fietsen begonnen als een do it yourself-ding, en nu kun je de fietsen al kant-en-klaar bestellen. Voor de consument is elk fietsonderdeel verkrijgbaar in alle mogelijke kleuren, complementair aan de outfit. Ik denk dat de hype alleen maar groter wordt. Maar je ziet het nu al steeds meer in het straatbeeld, voor je het weet is het alweer mainstream.”