TOP

Consumentenvertrouwen hoger in april, Chanel verliest rechtszaak over logo en Merode Mode stopt

De stemming onder consumenten was in april minder negatief dan een maand eerder, meldt het CBS. Verder: Chanel verliest een rechtszaak over een nieuw logo van Huawei, Mango lanceert een lingerie- en zwemcollectie voor vrouwen die een borstamputatie hebben ondergaan en Manfield werkt samen met bekende moeder Annemarie Keizer. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 22 april.

Consumentenvertrouwen gestegen in april

De stemming onder consumenten was in april minder negatief dan een maand eerder. Het gaat om -14 tegen -18 in maart 2021, al ligt dit cijfer wel onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-7). Dat meldt het CBS. Nederlanders staan ook positiever tegenover de economie dan een maand eerder. De deelindicator economisch klimaat ging van -39 naar -32. De koopbereidheid kwam uit op -2, tegen -4 in maart.

Ook cijfers over de consumentenbestedingen impliceren een voorzichtig herstel, blijkt uit de meest recente CBS-cijfers van februari 2021. Nederlanders besteedden afgelopen februari 10,7 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, waar dat in januari 2021 nog 12 procent was. Er werd vooral minder uitgegeven aan kleding, schoenen en lederwaren, woonartikelen, vervoermiddelen en elektrische apparatuur.

Chanel verliest rechtszaak tegen Huawei over logo

Chanel heeft een Europese rechtszaak tegen Huawei Technologies verloren over een nieuw logo van de Chinese multinational. Dat melden verschillende internationale media, waaronder vaksite The Business of Fashion. Huawei diende in 2017 een verzoek bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) in voor registratie voor een nieuw beeldmerk, een cirkel met daarin twee in elkaar gehaakte U’s.

Chanel tekende bezwaar aan; volgens het modehuis leek het logo te veel op hun beroemde logo met de twee gespiegelde C’s. EUIPO verwierp dat bezwaar in 2019. Het bureau achtte de kans klein dat het grote publiek de beeldmerken met elkaar zou verwarren. Daarop stapte het Franse luxemerk naar het Gerecht in Luxemburg, een onderdeel van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het Gerecht wees de claim vanwege de ‘significante verschillen’ tussen beide logo’s afgelopen woensdag af.

Mango lanceert lingerie- en zwemcollectie voor vrouwen met één borst

Mango lanceert een lingerie- en zwemkledinglijn voor vrouwen die door borstkanker een borst moeten missen. De capsulecollectie bestaat uit drie bh’s, twee zwempakken en een bikini. De kledingstukken kunnen worden aangepast, zodat ze zowel door vrouwen met één borst als vrouwen met een borstimplantaat kunnen worden gedragen. De collectie is in maat S tot en met XXXL verkrijgbaar en te koop via mango.com. Het Spaanse modebedrijf doneert alle winst uit de verkoop aan non-profitorganisatie teta&teta, die meer aandacht in de modewereld wil voor vrouwen die een borstamputatie hebben moeten ondergaan.

Merode Mode in Wouw stopt

Merode Mode in Wouw (Noord-Brabant) gaat sluiten. Dat zegt eigenaar Resi van Merode tegen BN/De Stem. Ze runt de winkel sinds 1997 en is de derde generatie in het bedrijf, na haar moeder en oma. De vrouwenmodezaak verkocht naast kleding ook onder- en beenmode, badkleding en accessoires. De ondernemer merkte al langer dat de verkoop terugliep. “Door internet, maar zeker ook door de Designer Outlet in Roosendaal (die op een paar kilometer afstand van de winkel zit, red.). Die heeft heel veel kapotgemaakt.” De opheffingsuitverkoop is inmiddels begonnen. Het is nog niet bekend wanneer de winkel definitief zal sluiten.

Manfield brengt collectie uit met Annemarie Keizer

Manfield werkt samen met Annemarie Keizer, de vrouw van Simon Keizer (de helft van het Volendamse zangduo Nick & Simon). De Mrs. Keizer x Manfield-lijn heet ‘My favourite moments’ en draait om genieten van de kleine én grootse momenten in het leven, laat de schoenenketen in een persbericht weten. De collectie van dertig items bestaat uit schoenen, tassen en accessoires voor vrouwen en kinderen. De verkoopprijzen beginnen bij 9,99 euro en gaan tot 129,99 euro. Keizer is samen met haar dochtertje Kiki het gezicht van de campagne. Mrs. Keizer x Manfield is sinds 20 april bij alle Manfield-filialen en via de webshop van de keten te koop.

Beeld: Mango, Mrs. Keizer x Manfield