Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Curator sleept oud-eigenaar Witteveen voor rechter, Primark overweegt productie China te verplaatsen en directeur Gerry Weber stopt

Oud-eigenaar van modeketen Witteveen, Lex Hes, wordt door de curator voor de rechter gedaagd, Primark overweegt productie te verplaatsen vanwege coronavirus en de directeur van Gerry Weber stapt op. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 25 februari.
Primark overweegt productie te verplaatsen vanwege coronavirus

Primark overweegt om een ​​deel van de productie te verplaatsen naar niet-Chinese fabrieken als gevolg van het coronavirus, zo vertelt financieel directeur John Bason aan Drapers. Het duurt volgens hem weliswaar nog ‘enkele maanden’ voordat de voorraadniveaus worden beïnvloed, maar om te voorkomen dat dit een probleem wordt, bekijkt het concern de mogelijkheden om een deel van de Chinese productie te verplaatsen naar Zuidoost-Azië of Europese landen. De Ierse budgetmodeketen heeft 500 leveranciers in China, die zich voornamelijk aan de oostkust bevinden. Het coronavirus brak uit in Wuhan, ten westen van Shanghai, dat ook aan de oostkust ligt. 45 Procent van de voorraad van Primark komt uit China.

Curator sleept oud-eigenaar Witteveen voor de rechter

De voormalig eigenaar van modeketen Witteveen Lex Hes wordt voor de rechter gedaagd door de curator van Witteveen. Dat meldt Quote. Hes zou van medio juli tot eind november 2019 350 duizend euro teveel hebben overgemaakt van de rekening van Witteveen naar zijn eigen BV, stelt curator Job Molkenboer. En dat terwijl Hes al bekend was met de faillissementsaanvraag van Witteveen. “Dat bedrag wil ik terug hebben”, aldus Molkenboer tegen Quote. Hes op zijn beurt reageerde wat verbaasd, toen Quote hem met dit feit confronteerde. Zelf was hij nog niet op de hoogte van de allernieuwste rechtszaak die hem boven het hoofd hangt. Op de vordering van de Witteveen-curator wilde Hes niet ingaan.

Directeur Gerry Weber stapt op

Directeur Johannes Ehling stopt eind februari bij Gerry Weber, meldt onder meer Retailnews. Hij vertrekt op eigen verzoek, nu de nieuwe eigenaren (investeerders Robus Capital, Whitebox Advisors en J.P. Morgan Securities, red.) aan het roer staan en de herstructurering is afgerond. Ook chief product officer (cpo) Urun Gursu heeft zijn ontslag ingediend. Ehling was sinds 2018 als ceo en voorzitter van de raad van bestuur verantwoordelijk voor het herstructureren van het merk.

Op dat moment ging het niet goed met Gerry Weber. weer verkeerde. Hij reorganiseerde de verkoop, marketing en it-infrastructuur en bereidde de verkoop voor. Gursu werkte sinds maart 2019 voor Gerry Weber en hield zich bezig met verduurzaming en modernisering van de collectie. De leiding van het concern wordt tijdelijk overgenomen door Alexander Gedat. De raad van bestuur gaat op zoek naar nieuwe personen die de vacante posities kunnen invullen.

Flinke rij bij uitverkoop Clan de Banlieue

De uitverkoop die het modemerk Clan de Banlieue afgelopen zaterdag startte, leverde meteen een dikke rij op voor de deur van de winkel aan de Hoogstraat, zo meldt het AD. Het populaire label verkocht kleding namelijk met dikke kortingen, vandaar die file. Clan de Banlieue is een Rotterdams merk dat is opgericht door Sinan Karaca en Richard Lopes Mendes. Kleding van Nederlandse bodem is onder jongeren enorm populair, zo bleek uit een onderzoek van Winkelstraat van afgelopen najaar. Volgens het shoppingplatform is tegenwoordig bijna de helft van de merkkleding onder jongeren van Nederlandse ontwerpers. Meest gewilde Nederlandse merken zijn Airforce, Reinders, Black Bananas, Purewhite en Clan de Banlieue, aldus Winkelstraat.

Giorgio Armani lucht hart na show in Milaan

Modeontwerper Giorgio Armani heeft na afloop van zijn show zijn hart gelucht over de mode-industrie, zo meldt Knack. Daarin vergeleek hij modetrends en geseksualiseerde marketing namelijk met verkrachting. De 85-jarige ontwerper zei: “Vrouwen worden vandaag de dag constant ‘verkracht’ door ontwerpers. Ik denk dan aan bepaalde reclamecampagnes waarin halfnaakte vrouwen op een provocatieve geseksualiseerde manier worden voorgesteld. Veel vrouwen voelen zich onder druk gezet om er zo uit te zien. Dat vind ik verkrachting. Het is ongepast. Excuseer me voor mijn uitbarsting en de straffe taal, maar ik moest dit zeggen.”

Ook uitte hij kritiek op het fenomeen trends. “Ik ben het beu om de hele tijd te lezen over trends. Dat betekent niets. Ik wil ontwerpen voor de vrouw die in het nu leeft. Er wordt nostalgisch teruggeblikt op het verleden als trend, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.”’ Hij verzocht de aanwezige journalisten om niet meer te schrijven over modetrends. “Schrijf liever over wat Alessandro Michele doet bij Gucci, Miuccia Prada bij Prada en ik bij mijn merken. Stop met dit spelletje te spelen. Jullie zouden moeten uitvissen wat de betekenis is van wat wij doen in plaats van laaiend enthousiast te schrijven over de revival van de Nineties in de mode.”