TOP

Veel aandacht voor duurzame mode op White Milaan

De Italiaanse beurs White Milano is dé plek voor het ontdekken van vrouwenmode in het premium segment. Op de beurs is steeds meer aandacht voor duurzame mode: 15 procent van de exposanten is al verantwoord bezig.

Sinds enkele seizoenen begint White Milano al op donderdag in plaats van op vrijdag, waardoor er nog meer synergie is met de shows en events van Milan Fashion Week. In de buurt van de beurs, dit seizoen van 20 tot en met 23 februari, zijn ook veel showrooms van designers te vinden zijn én worden verschillende grote modeshows gehouden. De straten in het gebied zijn dan ook één grote modeshow waar je volop inspiratie opdoet.

Made in Italy

White Milano is verdeeld over verschillende gebouwen aan de Via Tortona, waardoor je regelmatig het gevoel hebt te verdwalen. Wel is er een duidelijke routing en wie die volgt krijgt alle merken op de beurs te zien. De focus lijkt de laatste seizoenen nog méér verschoven naar het hogere prijssegment en ‘Made in Italy’. De enige Nederlandse exposanten zijn No Man’s Land en Renoon.  

Corona

Het coronavirus had ook effect op White, aangezien de beurs altijd goed bezocht wordt door Aziatische, met name Chinese, inkopers. Die waren beduidend minder aanwezig dit seizoen. Ook de eerste dag, de donderdag, lijkt nog niet in het systeem te zitten van de White-bezoeker, want die was relatief rustig. Op vrijdag kwam de beurs pas echt op gang.

Award

Op White is behalve voor gevestigde namen ook volop aandacht voor opkomende merken. Op de Inside White afdeling zijn nieuwe merken verzameld, die door de organisatie getipt worden als interessant voor inkopers. Retailer Claudio Betti van de bekende winkel Spinnakker reikte een award uit aan het merk met de meeste potentie: het Spaanse merk Maison Etnad, dat opviel met de luxueuze compacte tassen.

Sustainability is een belangrijk thema op White dit seizoen. Van de 500 deelnemende merken vielen er 75 in de categorie verantwoord en/of duurzaam en deze merken waren aangemerkt met een stip op de stand met de duurzame kenmerken, zoals upcycle, organic of less water. De afdeling Give a FOKus presenteerde tien duurzame start-ups en liet met een installatie met beeld en geluid zien hoe de productie en het verven van stoffen milieuvriendelijker kan.

White staat bekend om het grote aanbod accessoires, maar ook knitwear neemt een belangrijke plaats in het aanbod in. Uiteraard met de luxere wolkwaliteiten, zoals kasjmier. Het beeld is over het algemeen kleurrijk, gedecoreerd en vrouwelijk.