TOP

CNV maakt zich zorgen over Coolcat-personeel, Piet Zoomers en Van Uffelen voor de rechter en omzetplus voor Replay in 2018

CNV Vakmensen maakt zich zorgen over het lot van het Coolcat-personeel na het faillissement. Piet Zoomers en Van Uffelen staan voor de rechter vanwege een geschil over welke klanten onder de overname vallen. Verder kijken we binnen bij de eerste Nederlandse winkel van Lululemon. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 19 maart 2019.

CNV in de bres voor Coolcat-medewerkers

CNV Vakmensen maakt zich zorgen over het lot van de medewerkers van Coolcat na het aanvragen van het faillissement door de directie. “Het faillissement is voor hen een nare tegenvaller”, zegt CNV-bestuurder Martijn den Heijer in een persbericht. Ruim duizend banen zijn in het geding. “Heel veel mensen worden hierdoor geraakt in hun portemonnee. En tot op heden heeft de Coolcat-directie zich niet bij mij, of bij ons vakbonden gemeld. Dus ik verwacht op de kortst mogelijke termijn een uitnodiging te krijgen tot nadere tekst en uitleg. De directie zal de noodzaak van deze stap goed moeten beargumenteren.”

Piet Zoomers en Van Uffelen voor rechter om klantgegevens

Na de overname van vier winkels van Piet Zoomers door Van Uffelen staan de retailers voor de rechter vanwege een geschil over de groep klanten die onderdeel uitmaakt van de deal en waarvan de klantgegevens moeten worden overgedragen. Dat meldt Retailnews. Piet Zoomers vindt dat alleen klanten die een van de vier betrokken winkels als voorkeursvestiging hebben opgegeven onder de deal vallen, terwijl Van Uffelen de gegevens eist van alle klanten die in de twee jaar voor de overname iets in de betrokken winkels hebben gekocht. De rechter stelde Van Uffelen in het gelijk. Van Uffelen wil verder een loyaliteitsvergoeding voor de opgebouwde bonuspunten die klanten in de winkels van Van Uffelen kunnen verzilveren en een schadevergoeding voor de misgelopen winst doordat een groep vaste klanten niet geïnformeerd kon worden over de overname van de winkels en het behoud van hun gespaarde punten. Hoe hoog die vergoeding uitvalt, wordt later bepaald omdat er nog onduidelijkheid bestaat over de berekening.

Positieve cijfers voor Replay in 2018

Fashion Box, het moederbedrijf van jeansmerk Replay, maakt positieve cijfers bekend over boekjaar 2018. De omzet kwam uit op €237,9 miljoen en de EBITDA (brutowinst min overheadkosten) groeide met 21% naar €21,7 miljoen. In Europa werd er een tweecijferige omzetgroei geboekt. Vooral in het noorden en midden van Europa werden er zeer positieve doorverkopen gerealiseerd. In 2018 sloot het bedrijf een joint venture met een bedrijf voor de distributie van het merk in Oost-Europa en de opening van acht winkels voor 2021. Ook in India, Japan, Brazilië en Colombia groeide het merk en werden winkels geopend. Wereldwijd heeft het merk 4000 verkooppunten, 105 winkels en 125 corners en shop-in-shops. In 2019 wil Fashion Box het groeitempo versnellen.

Binnenkijken bij Lululemon

Op vrijdag 15 maart opende het ‘healthy lifestyle’ geïnspireerde atletische kledingmerk Lululemon de eerste winkel in Nederland. De winkel telt vier verdiepingen en 235 vierkante meter in een historisch pand in de Hartenstraat (Negen Straatjes) in Amsterdam. De opening werd gevierd met een flow sessie, met bijna 400 yogi’s en internationaal yoga-ambassadeur Baron Baptiste, in het Amsterdamse Scheepvaartmuseum. In de winkel wordt de vrouwen- en mannencollectie verkocht. Verder is er een gemeenschappelijke ruimte en een studio. Achter het gebouw is een verborgen tuin waar onder andere yogalessen worden gegeven en een ‘run club’ samengesteld. Het Candese Lululemon richt zich op innovatieve producten voor yoga, hardlopen, fitness en andere activiteiten voor atleten. Er wordt samengewerkt met lokale ambassadeurs om een gemeenschap te creëren.

Lululemon Amsterdam maart 2019 (6)

Lululemon Amsterdam maart 2019 (3)

Lululemon Amsterdam maart 2019 (1)

Lululemon Amsterdam maart 2019 (5)

 

Spectaculaire modeshow Hunkemöller

Hunkemöller huurde op dinsdag 12 maart Afas Live in Amsterdam af voor een spectaculaire modeshow van de nieuwe collectie voor de 900 retailers waar het bedrijf wereldwijd mee samenwerkt. De Hunkemöller-ambassadeurs gingen de catwalk op en vertegenwoordigden ieder een waarde. Alleen Doutzen Kroes kon niet fysiek aanwezig zijn en verspreidde haar boodschap via een video. Curvy topmodel Danielle van Grondelle vertaalde de waarde I am Inspiring als gezicht van de Celebrating Beauty campagne. Duits model en influencer Ann-Kathrin Götze liet zien: I am Passionate. Zij brengt later dit jaar een collectie uit met Hunkemöller. I am In Touch werd gepresenteerd door opkomende YouTube ster Elieve Ozyurt. Zij heeft afgelopen jaar het nummer geschreven voor de Cosy campagne van Hunkemöller en eindigde de show met een optreden. Ook Nederlandse modellen Vivian Hoorn en Loiza Lamers liepen over de catwalk. De ambassadeurs komen ook terug in de nieuwe podcast serie ‘Love Letters from Hunkemöller’, te beluisteren via Spotify. Elke twee weken komt er op vrijdag een nieuwe podcast online.

Hunkemller ss19 (1) Hunkemller ss19 (6)

Hunkemller ss19 (8)

Hunkemller ss19 (7)

Hunkemller ss19 (4) Hunkemller ss19 (5)

Hunkemller ss19 (2)

Hunkemller ss19 (3)