TOP

Claudia Willemsen in top 50 vrouwelijke ondernemers

Ondernemersmagazine Sprout heeft een top 50 gepubliceerd van de beste vrouwelijke ondernemers in Nederland. Claudia Willemsen, de oprichter en eigenaar van de succesvolle webshop kleertjes.com, is de hoogst genoteerde modeondernemer. Tijd voor een kort interview.

Je staat op nummer vijf in de top 50 van vrouwelijke ondernemers, wat vind je hiervan?
“Ik vind het hartstikke stoer om op nummer vijf te staan. Ook wel bijzonder, omdat de kindermodebranche best een moeilijke branche is. Ik heb altijd geroepen dat internet daar het goede medium voor is. In 2003 toen ik het bedrijfje startte verklaarde iedereen mij voor gek. ‘dat gaat je niet lukken’ en ‘wat moet je ermee’ hoorde ik van bijna iedereen. Ik heb nu wel bewezen dat klanten dit willen. Ik heb niet de illusie dat we er al zijn, maar we zijn nog steeds groeiende sinds we gestart zijn.”

“Klanten weten veel van me, omdat ik bijvoorbeeld hyves heb. Ik ben ook heel open, dat maakt mij kwetsbaar. Voor vrouwen is het stoer om zich kwetsbaar op te stellen. Ze willen niet alleen nieuwe kleding, wat mannen vaak denken, maar ook advies. En ze houden van communiceren. Daarom ben ik ook destijds als eerste met een gastenboek begonnen. Ik wil laten zien dat ik luister en ik wil inspelen op die behoefte van de klant.”

Wat is de kracht van kleertjes.com?
“Dat zijn twee dingen. Ons brede assortiment en goede service. Vooral de service is heel belangrijk. Dat is continu een aandachtspunt. Maar nu we zo gegroeid zijn, wil dit wel eens ten koste gaan van onze service en dat vind ik heel jammer. Klanten waren gewend om direct de volgende dag hun besteling te ontvangen, maar dat lukt niet altijd meer.”

Wat staat er komend half jaar op de planning?
“In september beginnen we met een nieuwe website, waar de service voor de klant nog meer centraal staat. We willen met de klant meedenken en gehoor geven aan de persoonlijke wensen. Klanten hebben een profiel en wij kunnen bijvoorbeeld zien van welk merk ze veel kleding voor hun kinderen kopen. Als suggestie kunnen we een vergelijkbaar merk laten zien. Dit is vergelijkbaar met hoe het in een winkel gaat. Wij doen suggesties aan klanten voor bepaalde producten of merken en daarin laten we de klant natuurlijk helemaal vrij in wat ze daarmee doen. Verder kunnen klanten uitgebreider zoeken. Binnen hoofdcategorieën worden aparte categorieën gemaakt. Het assortiment is zo groot, dat de klant snel moet vinden wat die zoekt.”

Heb je advies voor vrouwelijke ondernemers binnen de modebranche?
“Blijf vooral bij jezelf, in alles wat je doet. Luister goed naar je klant, sta voor ze open en stel je kwetsbaar op. En ook heel belangrijk, wees eerlijk.”

Vrouwelijke modeondernemers die ook een plekje in de top 50 hebben bemachtigd zijn: Stephanie Dijkstra van Simply Colors (21), Olcay Gulsen van Supertrash (25), Madelaine Pauw van de gelijknamige winkelketen (42), lingerieontwerpster Marlies Dekkers (44), designers Truus en Riet Spijkers (46) en Sabine Hulsman van kinderkledingproducent Cookie Company (50).

Claudia Willemsen gaf in november 2009 een inspirerende lezing op de Textilia Mode Experience. Klik hier voor de video.