TOP

Britse mannen meest besluiteloos over kerstinkopen

Britse mannen zijn ontzettend besluiteloos bij de aanschaf van een kerstcadeau voor hun partner. Sommigen twijfelen zelfs zo erg dat ze tot het allerlaatste moment wachten: Kerstavond.

Van alle ondervraagde mannen, waaronder Franse, Italiaanse, Duitse, Spaanse en Britse blijkt dat de  laatste gemiddeld drie en een halve dag meer nodig hebben om te besluiten wat ze voor hun partner moeten kopen. Een kwart geeft aan dat ze gestressed raken van winkelen, net als de Fransen (18%). Opvallend is dat 60 procent van de Britten het beter trekt als er iemand meegaat. Ook geven zij aan dat ze niet weten welke kledingmaat hun partner heeft en zouden het daarom fijn vinden als iemand met dezelfde proporties het kledingstuk aantrekt om te zien of het past.

Kerstavond
De Britten zijn zo besluiteloos dat ze wachten met hun inkopen tot Kerstavond, in tegenstelling tot de Duitsers en de Fransen. Toch hebben mannen van alle nationaliteiten moeite met het uitzoeken van het mooiste en leukste kerstcadeau. 58 procent van de Britten, 59 procent van de Fransen en in Italië, 58 procent in Duitsland en 46 procent van de Spanjaarden kampen met dat probleem.

Gulheid
Maar als de Britten dan eindelijk het perfecte cadeau vinden, dan laten ze ook graag hun centen rollen. Gemiddeld geven zij zo’n 165 euro uit,welliswaar 19 euro minder dan de Italianen, maar nog steeds meer dan de Duitsers met 136 euro. Nederlandse mannen werden in het onderzoek overigens niet meegenomen. Wel blijkt uit eerder onderzoek dat Nederlandse huishoudens een kerstbudget hebben van 233 euro, dat voor meer dan de helft opgaat aan cadeaus, de rest wordt besteed aan eten en drinken (€145), reizen (€36) en aan kerstversiering (€25). Mode, zoals kleding en schoenen, blijft het populairste cadeau. Speelgoed staat op een tweede plaats, maar ook gadgets en cosmetica staan op de verlanglijstjes.