TOP

Britse ketens beschuldigd van kledingmaatvervalsing

Er wordt volgens Britse media aardig gerommeld met kledingmaten. Modegiganten Topshop en Gap zouden zich hieraan schuldig hebben gemaakt, blijkt uit onderzoek van databureau Sizemic.

Consumenten denken door het gesjoemel met de maten dat ze een kleinere maat passen dan ze daadwerkelijk hebben en dit zou de verkoopcijfers stimuleren. Naast Topshop en Gap, werd het creatief omspringen met kledingmaten ook bij Marks & Spencer  en John Lewis vastgesteld, meldt nu.nl.

Het zogenaamde ‘Vanity Sizing’ wordt niet alleen gedaan om te flatteren, maar zou vooral ook bepaald worden met doelgroepgegevens in het achterhoofd. Een maat 36 bij Topshop, dat zich voornamelijk richt op tieners en jong volwassenen, is waarschijnlijk veel kleiner dan een maat 36 bij Zara, waar een oudere doelgroep winkelt.

Maatvoorschriften
Marks & Spencers ontkent de vorm van fraude. Het merk zou haar stokmaten nooit veranderd hebben. Tegenover de Britse krant The Times geeft de keten wel toe op de website met enkele verschillen te maken te hebben gehad. Dit zou maximaal om één maat gaan. Filialist John Lewis gaf aan maatvoorschriften ook gewoon op te volgen. Gap liet in een reactie weten te vinden dat maten vooral afhangen van ‘pasvorm en stijl’.