TOP

Bol.com gaat kleding verkopen, twee kledingzaken overvallen in Amsterdam en het is vandaag Singles’ Day

Begin komend jaar gaat Bol.com kleding verkopen, om zo de dreigende concurrentie van Amazon tegen te gaan. Verder: Zowel Lacoste als JD Sports in Amsterdam zijn afgelopen week overvallen door een grote groep jongeren en vandaag is het Singles’ Day. Dat en meer in het nieuwoverzicht van 11 november 2019.

Bol.com gaat kleding verkopen

Begin komend jaar gaat Bol.com kleding verkopen, om zo de dreigende concurrentie van Amazon tegen te gaan. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van ingewijde bronnen in de mode. De Nederlandse webshop van Ahold heeft al verschillende modemerken benaderd om kleding te verkopen op het platform, waaronder G-star en Tommy Hilfiger. Het Amerikaanse Amazon opent begin 2020 een Nederlandse webshop en staat bekend om het grote aanbod, waaronder kleding.

Retailexperts verwachten een hevige concurrentiestrijd, gezien er in Nederland al verschillende grote webshops zijn die kleding verkopen. Naast Bol.com en Amazon is er ook nog Zalando, About You en Wehkamp. Die laatste zal volgens de experts het meeste lijden onder de concurrentie. Bol.com verkocht tot nu toe al sportkleding en schoenen, maar geen mannen- en vrouwenmode.

Lacoste en JD Sports overvallen in Amsterdam

Zowel Lacoste als JD Sports in Amsterdam zijn afgelopen week overvallen door een grote groep jongeren. De politie bekijkt nog of de twee berovingen met elkaar te maken hebben. Donderdagavond bestormden ongeveer vijftien gewapende jongens een vestiging van JD Sports in Amsterdam Zuidoost en namen een grote hoeveelheid schoenen en kleding mee. Er is mogelijk een verband met vergelijkbare overvallen bij dezelfde keten in Londen, Luik en Brussel, zo schrijft het NRC. De reden voor de overvallen heeft mogelijk te maken met de racistische uitlatingen van een manager van een Belgisch JD Sports-filiaal, zo schrijft Het Parool. Nog niemand is aangehouden voor de beroving van donderdagavond, buiten dat de jongeren donkere kleding droegen, ontbreekt een duidelijk signalement.

Vrijdagavond plunderde een groep van zo’n vijftien jongeren een kledingwinkel van Lacoste op het Rokin. Volgens de politie gaat het om jongeren tussen de veertien en achttien jaar oud en hadden ze waarschijnlijk geen wapens bij zich, aldus Het Parool. De groep heeft kleding buitgemaakt, maar hoe groot de schade precies is, is nog niet bekend. Op basis van signalementen zijn er inmiddels twee verdachten opgepakt. “Dit is diefstal in vereniging. Dat wordt ook zwaarder gestraft dan wanneer je zoiets alleen doet,” vertelt een woordvoerder van de politie aan Het Parool. Het is nog niet duidelijk of er een relatie is tussen de plunderingen van JD Sports en Lacoste, maar het wordt meegenomen in het onderzoek, aldus de woordvoerder.

Seven Sisters opent eerste filiaal in Nederland

Op de Lijnbaan in Rotterdam opent medio 2020 kledingmerk Seven Sisters zijn eerste Nederlandse winkel. Het merk wordt daar onderdeel van het Forum Rotterdam, zo schrijft Retailnews. Er wordt in de winkel, naast kleding van Seven Sisters, ook kleding verkocht van Melting Stockholm. Voorheen werd Seven Sisters alleen verkocht bij The Sting. De nieuwe winkel is ongeveer 1300 vierkante meter groot en beslaat twee verdiepingen.

Costes mogelijk naar V&D-pand Eindhoven

Het voormalige V&D-pand in Eindhoven krijgt wellicht toch de oorspronkelijke winkelbestemming terug. The Sting-dochter Costes wil een grote Costes-winkel openen in het pand, zo bericht het Eindhovens Dagblad. Sinds het faillissement van V&D werd het pand voornamelijk gebruikt als expositieruimte. Voorlopig wacht de opdrachtgever van The Sting Companies op een definitief akkoord voor de herontwikkelingsplannen voor het pand in het centrum. Pandeigenaar MN, een pensioenuitvoerder, stelt dat er nog dit jaar duidelijkheid komt. ,,In de tweede helft van december maken we meer bekend over de planning en nieuwe huurders”, aldus een woordvoerder.

Het is vandaag Singles’ Day

Vandaag, op 11 november, is het Singles’ Day. Op deze dag vieren Chinese jongeren dat ze er trots op zijn dat ze vrijgezel zijn, eigenlijk is het de tegenhanger van Valentijnsdag. Tijdens Singles’ Day kopen consumenten cadeaus voor zichzelf of vrijgezelle vrienden. Het nieuwe koopevent is een paar jaar geleden uit China komen overwaaien en wordt door steeds meer webwinkels omarmd. Het Chinese Alibaba speelt al jaren in op Singles’ Day en heeft dit jaar een verwachte dagomzet van maar liefst 37 miljard dollar. Thuiswinkel.org deed samen met Ruigrok NetPanel onderzoek onder meer dan 600 Nederlandse consumenten. Hoe bekend zijn Nederlanders met het nieuwe fenomeen en wat vinden we als Nederlanders van Vrijgezellendag?

Waar met Valentijnsdag bijna een derde van de Nederlanders zijn of haar geliefde verrast, is Singles’ day nog niet zo populair. De intentie om naar aanleiding van deze feestdag aankopen te doen is onder mensen met een relatie zelfs hoger (16%) dan onder mensen zonder relatie (9%). “Hoewel 16% van de vrijgezellen zegt zichzelf extra in het zonnetje te zetten, doet slechts 2% van de vrijgezellen waar de feestdag voor bedoeld is: zichzelf trakteren op een cadeau om het vrijgezellenbestaan te vieren”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Singles geven in het onderzoek ook aan dat zo’n dag van hen “niet zo hoeft” (38%) en dat ze het commercieel vinden (37%). Wel grijpen veel (ook niet-vrijgezelle) consumenten dit jaar Singles’ Day aan om al inkopen te doen voor Sinterklaas en Kerstmis. Van de Nederlanders die de aanbiedingen van vandaag gebruiken om cadeaus te kopen, doet 54% aankopen voor Sinterklaas en zelfs 68% voor kerst.