TOP

Brand Retail Group is failliet, Marks & Spencer in zwaar weer en Adidas en Prada werken samen

Brand Retail Group, de oud-eigenaar van Open32, Sissy-Boy en Tumble ’n Dry, is failliet. Verder: Adidas noteert een omzetplus in Q3 2019, terwijl Marks & Spencer verder in de rode cijfers duikt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 8 november.

Oud-eigenaar Open32 en Sissy-Boy failliet verklaard

Na de ontmanteling van Varova Fashion blijkt dat ook opvolger Brand Retail Group het niet gered heeft. De modegroep, die twee jaar geleden de ketens Sissy-Boy, Open32 en Tumble ’n Dry onder haar hoede nam, is op 5 november failliet verklaard. Dat blijkt uit gegevens van het Faillissementsdossier en berichtgeving van RTLZ.

Geen verrassing

Het faillissement is geen verrassing. Kinderkledingmerk Tumble ’n Dry werd eind vorig jaar verkocht aan investeerder Wijkermeer. Sissy-Boy ging in april dit jaar failliet en heeft inmiddels een doorstart gemaakt onder de Termeer Groep, dat ook eigenaar is van de schoenenketens Manfield en Sacha. Wat restte is Open32, met ongeveer 70 vestigingen in Nederland. Gisteren werd bekend dat de modeketen is overgenomen door oprichter en oud-eigenaar Bas Koijk. De teloorgang van Brand Retail raakt Open32 niet, zegt marketingdirecteur Menno Dings tegen RTLZ. “We zijn twee weken geleden al verkocht. We hebben dus niets van doen met het faillissement en zijn blij dat we met de oprichter op eigen benen voort kunnen.”

Omzet Adidas stijgt in Q3, nettowinst daalt licht

Adidas heeft een positief derde kwartaal achter de rug, zo meldt het bedrijf in de cijfers over Q3 2019. De omzet steeg met 9 procent (6 procent bij constante wisselkoersen) naar €6,4 miljard, ten opzichte van €5,9 miljard in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarentegen daalde operationele marge met 1,3 procentpunt tot 14 procent. Volgens Adidas komt dit omdat kosten die gepland stonden voor het vierde kwartaal naar voren zijn geschoven. Mede daardoor kwam de nettowinst 2 procent lager uit dan in 2018 (€644 miljoen tegen €656 miljoen). Ook de implementatie van nieuwe boekhoudnormen (IFRS 16) speelt een rol bij de winstdaling.

Groei via alle kanalen

De van oorsprong Duitse sportgigant zag zowel de wholesale- als directe verkopen toenemen. De grootste stijger is de e-commercetak met een plus van 14 procent. Adidas groeit in alle regio’s waar het bedrijf actief is, met uitschieters in de opkomende markten (+14 procent), Rusland (+13 procent), Noord-Amerika (+10 procent) en China (+10 procent). In Europa pluste het bedrijf met 3 procent.

Richting ‘recordjaar’

Daarmee komt Adidas over de eerste negen maanden van dit jaar uit op een omzetgroei van 7 procent (5 procent bij constante wisselkoersen) tot €17,8 miljard, tegenover €16,7 miljard over dezelfde periode in 2018. Het bedrijf schrijft de stijging toe aan lagere inkoopkosten, gunstige valutaontwikkelingen en een verbeterde product- en kanaalmix. Volgens ceo Kasper Rorsted wordt 2019 ondanks een aantal uitdagingen een ‘recordjaar’ en een belangrijke mijlpaal in het behalen van de targets voor 2020.

Marks & Spencer verder in de rode cijfers, modetak is zwakke schakel

Het Britse Marks & Spencer noteert minder positieve cijfers, schrijft Retaildetail. In de eerste helft van 2019 viel de omzet met 2,1 procent terug naar €5,6 miljard euro en zag de warenhuisketen de winst met 17 procent afnemen. Topman Steve Rowe beaamt aan The Guardian dat M&S in een ‘uitdagende periode’ zit en de resultaten er ‘niet goed’ uitzien. De modetak is de zwakste schakel. De collectie is in de afgelopen periode onder handen genomen door een nieuw designteam, maar door de verouderde logistiek kwamen de hippere kledingstukken niet op het juiste moment en met de juiste volumes in de winkels. Daardoor stapelden de onverkochte voorraden zich op. De modeafdeling terug op de rails krijgen is volgens Rowe de nummer één-prioriteit. “We lopen achttien maanden achter op waar we willen zijn en hebben nu de race ingezet om de verloren tijd goed te maken.”

Op andere vlakken scoort Marks & Spencer beter. De verkopen in het voedselsegment stegen met 1,2 procent (0,9 procent op vergelijkbare basis). De keten is daarnaast bezig het winkelbestand te optimaliseren. Tot nu toe werden er al zeventien verlieslatende vestigingen gesloten, met nog zo’n tachtig sluitingen te gaan. Dit leverde in de eerste helft van 2019 €90 miljoen aan kostenbesparing op.

Prada werkt samen met Adidas voor sportfashion-collectie

Meer nieuws van Adidas: het sportmerk bundelt de krachten met Prada. Het resultaat is een exclusieve, limited edition-schoenencollectie voor mannen en vrouwen van Italiaanse makelij. Dat kondigt het luxemerk aan op de site en instagram. “Het doel van deze samenwerking is om onderzoek te doen naar ons beider erfgoed, technologie en innovatie”, aldus Prada. Verder laat het modehuis weten dat de samenwerking gekoppeld zal worden aan het Luna Rossa-zeilgenootschap, dat in 1997 werd opgericht om deel te kunnen nemen aan de prestigieuze America’s Cup. Prada is sponsor van het team. “De perfecte proeftuin om nieuwe materialen en technologieën te testen.”