TOP

Asos organiseert eerste Nederlandse persevent [verslag]*

Dinsdag 2 december organiseerde Asos zelf zijn eerste eigen Nederlandse persevent. Hoe zag deze dag eruit?

Asos is al een aantal jaren een grote speler in de online fashion wereld. Ook Nederlandse consumenten kunnen al zes jaar een  aankoop doen via de webshop. Sinds 2012 kan dit nog gemakkelijker door de toevoeging van iDeal als betaalmethode.  Door de populariteit van Asos bij de Nederlandse consument besloot de online kledinggigant om zelf een eigen persevenement te organiseren in ons land. Textilia sprak hierover met Christine Breslin, internationale pers assistent bij Asos en Natasja Giezen-Smith, manager van Noord-Europa bij Asos.

Naamsbekendheid

“Aankomende twee weken organiseert Asos twaalf persevenementen over de hele wereld”, vertellen Breslin en Giezen-Smith. “Tijdens de events showen we de belangrijkste collectiestukken van het voorjaar 2015. De artikelen komen vanaf januari tot april geleidelijk online. Met dit event willen we aan de genodigden (pers, bloggers en Asos-liefhebbers), laten zien wat ze van ons kunnen verwachten. Ook organiseren we de dag voor onze naamsbekendheid en verder kunnen we op deze manier zien welke artikelen wel en niet aanslaan. Dit kunnen we zien door hoe er bijvoorbeeld over de items geschreven wordt. We verwachten dat er vandaag ongeveer 75 mensen komen.”

Inrichting

Het evenement wordt gehouden in een grote witte cleane ruimte. Links staan kledingrekken met items voor mannen en rechts staan de rekken voor vrouwen. Achterin de ruimte staan tafels met accessoires, zoals tassen, schoenen en sieraden. Verder klinkt er hippe muziek via een televisiescherm met videoclips. Daarbij is er een tafel met broodjes, yoghurt en andere hapjes en drankjes. Volgens Breslin en Giezen-Smith doet de ruimte qua uitstraling denken aan de showroom van het Asos hoofdkantoor in Londen.

Asos persevent 1 Asos persevent

Locatie

De locatie is uitgekozen door de agency van Asos. “Qua aankleding is het in elk land hetzelfde. We zijn overal maar één dag dus we moeten de spullen snel kunnen uitpakken en weer inpakken”,  zeggen Breslin en Giezen-Smith.

Kleinere evenementen

Per jaar organiseert Asos twee grote evenementen: één voor de zomercollectie en één voor de wintercollectie. Deze dagen worden zelf door Asos georganiseerd. Tussendoor zijn er nog wat kleinere evenementen, maar dit wordt door een pr-bureau geregeld in opdracht van Asos.

Epic Summer Event

Zo was Textilia afgelopen september nog aanwezig bij het ‘Epic Summer Event’ van Asos. Genodigden konden op een trendy locatie een sneak peek zien van de nieuwe zomercollectie van de online retailer.

asos persevent 3

De Nederlandse consument

Nederland wordt volgens Breslin en Giezen-Smith een steeds interessantere markt. “Een paar jaar terug durfde de consument minder, maar dit is veranderd. De mensen in dit land mix-en-matchen steeds meer met elkaar en durven ook de wat apartere items van onze collectie te dragen. Daarom vinden we Nederland zo leuk!”