TOP

Asos koopt Topshop, H&M lanceert tweedehands platform en hulplijn voor ondernemers

Online retailer Asos heeft de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT overgenomen. H&M lanceert het tweedehands shoppingplatform Sellpy in Nederland. En er is een nieuwe hulplijn voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 2 februari 2021.

Asos koopt Topshop en Miss Selfridge

De Engelse online retailer Asos neemt de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT over van Arcadia, dat eind vorig jaar failliet ging. Dat meldt The Guardian. Asos betaalde in totaal 330 miljoen pond (circa 374 miljoen euro) voor de vier merken, verdeeld in 265 miljoen pond voor de merken en 65 miljoen pond voor de voorraad. De overname betreft niet de in totaal 70 fysieke winkels. Als die worden gesloten verliezen 2500 winkelmedewerkers hun baan. Zelfs de iconische flagshipstore van Topshop op Oxford Street in Londen wordt waarschijnlijk gesloten. Ook de magazijnen en het distributiecentrum vallen buiten de overname. Alleen zo’n 300 personeelsleden van het hoofdkantoor die zich bezig houden met het ontwerp en de inkoop van de collecties of met de retailpartnerships behouden hun baan.

De vier merken werden al via de webshop van Asos verkocht. Onduidelijk is nog of de aparte webshops blijven bestaan. Directeur Nick Beighton is ‘extreem trots’ op de deal. “De overname van deze iconische Britse merken is een enorm opwindend moment voor Asos en onze klanten en zal helpen om onze multibrandplatform-strategie te versnellen”, zegt hij tegen The Guardian. “We hebben bijgedragen aan de recente online groei van de vier merken en als eigenaar zullen we ze verder ontwikkelen, gebruikmakend van onze expertise op het gebied van ontwerp, marketing, technologie en logistiek, en nauw samen met belangrijke strategische retailpartners.” In Nederland is nog één winkel van Topshop in Amsterdam, nadat de filialen in Den Haag en Rotterdam vorig jaar werden gesloten door het vertrek van Hudson’s Bay, waarin die filialen waren geïntegreerd.

H&M lanceert tweedehands platform Sellpy in Nederland

Tweedehands shoppingplatform Sellpy is vanaf nu beschikbaar in Nederland. Sellpy werd in 2014 gelanceerd in Zweden. Sinds 2015 investeert H&M in het platform en door recente investeringen is de H&M-groep uitgegroeid tot meerderheidsaandeelhouder. Inmiddels is het platform ook beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk en Nederland. “We zien dat het bewustzijn over en de vraag naar duurzame fashion toeneemt bij onze klanten. We zijn er daarom enorm blij mee dat we met Sellpy nu ook in Nederland een platform aanbieden waar klanten tweedehands fashion kunnen kopen en kleding kunnen verkopen, waardoor we de levensduur hiervan verlengen”, zegt Susan Krau, country manager H&M Nederland. Verkopers kunnen hun kleding onder voorwaarden gratis naar Sellpy sturen, waarna het hele verkoopproces wordt overgenomen, inclusief de fotografie van de items en plaatsing in de webshop. Items die niet verkocht kunnen worden, worden gebruikt voor textielrecycling.

Nieuwe hulplijn voor ondernemers

Een hulplijn voor het midden- en kleinbedrijf moet ondernemers helpen om in ieder geval hun hart te luchten. Vanaf vandaag zitten daarvoor vijf dagen per week twintig vrijwilligers klaar voor een praatje, meldt de NOS. Initiatiefnemers zijn Ondernemend Nederland (ONL) en het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK). Veel ondernemers hebben stress en kampen met fysieke en mentale klachten, door de coronamaatregelen en de lockdown. De telefonische hulplijn is te bereiken op 088-9990000 en is bedoeld voor mensen met een doorgaans gezonde mentale staat. De lijn is niet bedoeld voor juridische of praktische ondersteuning en als er psychische problemen zijn wordt doorverwezen naar de huisarts of de zelfmoordpreventielijn 113. Daarnaast heeft de Kamer van Koophandel (KVK) een advieslijn voor praktische zaken. Ondernemers die bellen naar de hulplijn kunnen in ieder geval terecht voor één gesprek. Voor wie meer nodig heeft is een apart traject, dat wordt ondersteund door de overheid. De organisatie verwacht aanvankelijk tientallen telefoontjes per dag te beantwoorden en denkt in ieder geval de rest van dit jaar bereikbaar te zijn. Alles wordt gedaan door vrijwilligers; vaak zelf ondernemers die goed aanvoelen wat er nodig is.

Nieuw vrouwenmodemerk: Kixxx My Garment

Het bedrijf achter Josephine & Co lanceert een nieuw, jonger vrouwenmodemerk: Kixxx My Garment. “In een tijd waarin de rest van de (mode-)wereld op safe speelt en verstandige basics het modebeeld beheersen, introduceert Kixxx My Garment zichzelf als een expressief – en verre van basic – brutaaltje dat haar liefde voor mode niet onder stoelen of banken steekt” meldt het persbericht. De merknaam is losjes geïnspireerd op de uitdrukking ‘de zoom van iemands hemd kussen’, oftewel respect tonen. Daarmee wil het merk aangeven dat kleding respect verdient omdat het een complex product is waar veel denkwerk, techniek en liefde in zit. De eerste collectie voor winter 2021-2022 wordt gelanceerd in Nederland, België en Duitsland. De agent voor Nederland is Tof Agencies in Haarlem.

Pandemie inspireert Monique Collignon tot expositie en boek

Monique Collignon bedacht tijdens de pandemie een nieuw concept en vroeg bekende vrienden en vriendinnen om mee te doen aan Fashion-Art: een project dat vanaf april tijdens een expositie is te bewonderen. Later verschijnen alle foto’s in een boek. “Ik stelde teams samen van bevriende bekende Nederlanders, fotografen en visagistes. De sterren worden gekleed in mijn kleding en accessoires en tijdens de fotoshoot mogen ze dit naar eigen creativiteit vastleggen.” Monique benaderde onder andere Quinty Trustfull, ballerina Floor Eimers, Hind en Pia Douwes om met fotografen als Paulien Huizinga, Roy Beusker, Humberto Tan en Michael Graste samen te werken. Wie de overige namen zijn, wordt op een later tijdstip bekend gemaakt. Ze hoopt in april te kunnen exposeren. “Dat is wel ons streven, maar we moeten natuurlijk afwachten wat de regels op dat moment zijn. Het bijzondere is dat ik inmiddels meer dan vijftien teams heb gevormd en daar zijn echt kunstzinnige foto’s uit voortgekomen.”