TOP

Annadiva en H&M Home openen winkels in Amsterdam en meer faillissementen in 2019

Annadiva neemt de gerenommeerde lingeriezaak Salon de Lingerie in Amsterdam over. Vorig jaar is het aantal faillissementen met twee procent gegroeid. En H&M Home opent een conceptstore in Amsterdam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 13 januari.

Annadiva opent winkel in Amsterdam via overname

Per 1 februari 2020 neemt Annadiva de gerenommeerde lingeriezaak Salon de Lingerie in Amsterdam over. Het wordt de derde vestiging van Annadiva. Met de overname neemt Annadiva de winkel, het personeel en bekende aanbod in lingerie en badmode over van Fabienne Zwanenburg, die na 20 jaar afscheid neemt van har winkel en verder gaat als onafhankelijk lingerie-expert “Hoewel uitbreiding in fysieke winkels niet in de kortetermijnplanning voorkwam, is de overname van Salon de Lingerie een unieke kans en een logische stap om Annadiva verder op de kaart te zetten in Nederland”, zegt Mariëlle van Werven in een persbericht.

Meer faillissementen in 2019

Vorig jaar zijn 3208 bedrijven failliet verklaard. Dat is 2 procent meer dan in 2018, blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal faillissementen bereikte in 2013 een piek van 8 376, gevolgd door vijf jaar van dalingen door de economische groei. In 2019 is het aantal faillissementen voor het eerst weer iets toegenomen. Ondanks de stijging ligt het aantal faillissementen nog steeds op een relatief laag niveau. Het aantal faillissementen in 2019 is het op een na laagste aantal van deze eeuw. Net als in voorgaande jaren zijn de meeste faillissementen van bedrijven en instellingen uitgesproken in de handel, namelijk 730. In vergelijking met 2018 zijn er 43 faillissementen meer uitgesproken in de handel, die behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven.

H&M Home opent conceptstore in Amsterdam

H&M Home opent in het voorjaar van 2020 een conceptstore in Nederland. Deze eerste eigen winkel van het interieurconcept in Nederland komt op de Kalverstraat in Amsterdam. In de winkel van 586 vierkante meter wordt het gehele assortiment van H&M Home verkocht, inclusief meubels, lampen en een samengestelde selectie met items van andere merken. In de nieuwe winkel worden zowel lokale als wereldwijde samenwerkingen aangeboden en vinden klanten veel persoonlijke aandacht en service. De exacte datum waarop de winkel geopend wordt, wordt later bekendgemaakt. In London, München, Hamburg, Stockholm, Kopenhagen en Oslo zijn al conceptstores van H&M Home te vinden. In het voorjaar van 2020 openen ook in Zürich en Brussel een H&M Home winkel.

CBS stopt met bezoek winkels voor prijzen, behalve kledingwinkels

In de afgelopen decennia gingen maandelijks meer dan 100 interviewers van het CBS op pad om de prijzen van producten in 7000 winkels te noteren. In de afgelopen jaren zijn die werkzaamheden langzaam afgebouwd. Met ingang van 1 januari 2020 stopt de handmatige prijswaarneming. Het CBS verzamelt de prijzen nu op een innovatieve manier: met scannerdata en webscrapers, als eerste in Europa. Kledingwinkels worden nog wel met een bezoekje vereerd. Een van de interviewers is Jos van Linden. Hij zegt in een persbericht: ‘Wat voorlopig wel nog doorgaat, is het in april en november bezoeken van kleding- en meubelzaken, supermarkten, restaurants en cafés in een aantal grote steden om de Europese prijsniveaumeting samen te stellen” Dit is een verplichting vanuit het Europese statistiekbureau, aldus het CBS.

Amazon wil platform voor luxe modemerken lanceren

Retailgigant Amazon heeft plannen om in de eerste helft van dit jaar een platform voor luxe mode te lanceren. Dat meldt modevakblad WWD op basis van bronnen, schrijft Twinkle. Die bronnen geven aan dat het platform vergelijkbaar is met shop-in-shops in bijvoorbeeld warenhuizen, waar merken tegen betaling een eigen ruimte op de winkelvloer hebben. De luxe modemerken krijgen op het platform ruimte om hun producten op de manier zoals zij willen te vertonen. Ook kunnen ze zelf de prijs bepalen. De merken zullen gebruik kunnen maken van het logistieke netwerk van Amazon als het gaat om snelle levering en klantenservice.